Forhandlingsbrudd - streik i Braathens

Samtlige 335 piloter i Braathens gikk i dag ut i streik etter brudd i forhandlingene mellom Flyselskapenes Landsforening og Norsk Flygerforbund. De 20  000 passasjerene som daglig reiser med Braathens, må nå se seg om etter andre alternativer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Streiken er et faktum to dager før landets nye hovedflyplasss åpner på Gardermoen. Og konflikten bunner langt på vei i uenighet om transporttid og - kostnader når flygerne ikke lenger skal starte arbeidsdagen sin på Fornebu.

- Motparten viser forakt for det inngåtte, kollektive avtaleverket som gjelder for perioden fra 1. april 1996 til 31. mars neste år, ved å ta bort punkter i avtalen etter eget forgodtbefinnende. Det er provoserende, sier lederen i Braathens flygerforening, Tore Sæter til NTB.

Transport

Flygerne vil ha transporten fra Fornebu til Gardermoen dekket av arbeidsgiveren. Dessuten strides det om «lokal transporttid»:

- I avtalen er denne transporttida - som verken er arbeidstid eller hviletid - sjablonmessig satt til to timer. Dette vil selskapet ha endret til en time og ett kvarter, sier Sigurd O. Løkholm i Norsk Flygerforbund til NTB.

Langvarig

Pilotene mener det er opp til arbeidsgiveren å avgjøre hvor langvarig streiken blir. Braathens har over 300 avganger daglig, og de fleste av disse berøres av konflikten. Rutene til og fra Stockholm påvirkes ikke av streiken fordi disse blir operert fra Sverige. Det gjør heller ikke kystrutene som Norwegian Air Shuttle tar seg av.

Åtte av Braathens 30 fly står på bakken på Gardermoen etter å ha blitt omdirigert like før streiken var et faktum.

Verste tidspunkt

- Jeg fant det ikke mulig å framsette forslag som kunne forventes å bli anbefalt av begge parter, sier riksmeglingsmann Reidar Webster etter at plassfratredelsen trådte i kraft for samtlige medlemmer ansatt i Braathens ASA tirsdag klokka 15.

- Det er helt uvisst når meglingen vil bli gjenopptatt. Men det er klart at denne streiken kommer på det verst tenkelige tidspunkt, like oppunder åpningen av den nye hovedflyplassen, sier informasjonskonsulent Anne Grete Ellingsen i Braathens til NTB. - En telefon fra selskapet som forsikrer at det vil holde seg til den inngåtte avtalen, er alt som skal til for å få oss tilbake på jobb, sier Tore Sæter i Braathens flygerforening.

(NTB)

PÅ BAKKEN: Alle Braathens-fly står på bakken etter uenighet om kompensasjon i forbindelse med flyttingen av trafikken til Gardermoen.