Forklarer fantom- uttak

Bankklagenemnda får hvert år flere henvendelser fra fortvilte kortkunder som mener at penger har forsvunnet fra kontoen uten at de selv har hatt en tastefinger med i spillet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finn Tveter, leder i sekretariatet for Bankklagenemnda, sier til Dagbladet at han ser på den danske svindeloppskriften med all mulig interesse.

Blir avvist

Bankklagenemnda mottar stadig henvendelser fra folk som mener seg utsatt for såkalte fantomuttak, de har hatt kortet i lomma og koden i hodet, likevel forsvinner penger fra kontoen deres. Så langt er alle disse klagene blankt avvist.

- Flere land finner ikke forklaringen på disse fantomuttakene. Viser det seg nå at det finnes en årsak til at pengene forsvinner, er det en mulighet for alle dem som henvender seg til oss, sier Finn Tveter i Bankklagenemnda.

Ingen ferdig

Hele 30 prosent av de kortsakene Bankklagenemnda behandlet fra 1988 til 1994 var saker der korteier påsto at pin-koden var knekt. Samtlige saker ble avvist, og henvist til behandling i rettsapparatet. Så langt er ingen slike saker blitt sluttbehandlet i det norske rettsvesenet.

- En av de få grunnene til at vi gir klageren medhold, er når noen har fått pin-koden deres ved å kikke over skulderen, sier Finn Tveter.