KREATIVT: Den nye kampanjevideoen til veldedighetsorganisasjonen Donate Life America tyr til kreative metoder for å få folk til å registrere seg som organdonorer. Video: Donate Life America Vis mer

Fornærmer de eldre, viser ingen respekt for kvinner, skader dyr, og ler av funksjonshemmede

Til og med verdens største drittsekk kan bli en helt, ifølge kampanjevideo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kampanjevideoen «Worlds Biggest Asshole», laget av veldedighetsorganisasjonen Donate Life America, skal bidra til å øke bevisstheten rundt viktigheten av å registrere seg som organdonor.

«120,000 mennesker venter på et organ. Hver dag, dør 22 mennesker mens de venter på et organ. Om Coleman Sweeney kan bli en helt, hva er din unnskyldning?», står det i beskrivelsen til kampanjevideoen.

I videoen fornærmer hovedpersonen de eldre, viser ingen respekt for elsre, skader dyr og ler av funksjonshemmede. Men likevel ender han opp som organdonor og helt.

Donate Life America sier, ifølge nettstedet Co.Create, at den ukonvensjonelle humoristiske tilnærmingen er et resultat av hvor vanskelig det er å få oppmerksomheten, spesielt til unge menn, som ikke treffes av standard markedsføring.

- Målet vårt er å bruke denne nye strategien for å nå igjennom, starte en samtale og å etablere donasjon av organer, øyne, og vev som et kulturelt relevant helse-tema, sier administrerende direktør i Donate Life America, David Flemming.

Kan virke opprørende

Den kreative direktøren i Martin Agency, Wade Alger, sier at yngre generasjoner liker å bli underholdt, selv når temaet er seriøst.

- De liker mørkere og skarpere formidling, og de ser gjennom tullete markedsføring raskere enn noe annen demografi, og om de liker noe så deler de det med vennene sine, forteller Alger til Co.Create.

Han understreker at kampanjen bruker språk som kanskje kan virke opprørende på noen, men at det i første rekke var det unge publikummet de ville treffe med videoen sin.

- Beste annonsen jeg har sett i år

Twitter viser at kampanjen kan se ut til å ha vært vellykket.

Flere brukere hyller måten kampanjen formidler budskapet på: