Fornøyd med det offentlige

Og mest fornøyd er vi med barnehagen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et stort flertall av nordmenn er fornøyd med de offentlige tjenestene. Mest fornøyd er de med barnehagen.

Ifølge en spørreundersøkelse blant 15.000 nordmenn som er gjort av TNS Gallup på oppdrag av tre departementer, er brukerne fornøyd med 77 prosent av tjenestene, skriver Aftenposten.

Av en liste på 43 offentlige tjenester får 33 mer enn 60 poeng. Det betyr at brukerne er godt eller svært godt fornøyd med tjenestene.

- Mange ansatte i offentlig sektor får utfortjent mye kritikk. Denne undersøkelsen viser at de gjør en god jobb og at den negative fokuseringen skaper et feil inntrykk, sier kommunalminister Erna Solberg.

De spurte er mest fornøyd med barnehagene. Dernest kommer alle typer kulturtilbud, helsetjenester og eldresentre. Trolig er det innføring av makspriser som gjøre at brukerne er fornøyd med barnehagetilbudet.

De tjenestene som får dårligst karakter, er tjenester som er rettet inn mot dem som har det vanskeligst, blant annet sosialkontorene, arbeidskontoret og barnevernet.

Forskerne tror at grunnen til at disse tjenestene er mindre populære, er at de driver med upopulær saksbehandling overfor sine brukere.

- De har et komplisert regelverk å forholde seg til og lang saksbehandlingstid, sier Roar Hind i TNS Gallup.

Undersøkelsen har også bedt dem som ikke bruker de forskjellige tjenestene, om å gi sin vurdering. Her viser det seg at ikke-brukerne er mye mer negative enn brukerne.

- Det er vanlig at brukere er mer fornøyd enn ikke-brukere. Det kan rett og slett skyldes at ikke-brukere misliker tilbudet, for eksempel vil en kulturhater alltid gi teateret dårlig poeng, uten at det sier noe særlig om tilbudet, sier Hind.

(NTB)