Fornuftig avgjørelse

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

StatoilHydro har tatt til vettet og vil ikke bruke to milliarder kroner på nye skilter. Det betyr at Statoil-stasjonene får beholde navnet. Styreleder Svein Rennemo sier til Aftenposten at det var en konkret forretningsmessig vurdering av kostnader og nytte som gjorde at styret bestemte seg for beholde navn på bensinstasjonene. Det var en klok avgjørelse. Svært få har forstått hvorfor man skulle la milliardene trille for å endre på navnet til en merkevare som har satt seg langt utenfor Norges grenser.

Neste runde kommer i mai neste år. Da skal konsernet med det midlertidige navnet StatoilHydro ha generalforsamling og bestemme hva det endelige navnet skal være. Det burde ikke komme som noen overraskelse om navnet blir Statoil. Styrelederen skriver selv i en kronikk i Aftenposten at han ikke utelukker å bruke Statoil-navnet. Styret har fått i oppdrag å vurdere både navn og logo som skal symbolisere selskapets forretningsstrategi, verdigrunnlag og visjon. Navnet man velger i mai er avgjørende for selskapets fundament i det framtidige posisjonering.

Mange vil huske hvor mye fram og tilbake det var før man fant det selvsagte navnet StatoilHydro etter fusjonen mellom Statoil og Hydro. At det fantes såre følelser hos styremedlemmer og ansatte om hva barnet skulle hete, og at veien til døpefontenen skulle medføre svimlende summer, har aldri hatt noen forståelse hos flertallet av medeiere som er det norske folk. Og det er regjeringen som er vårt organ til å utøve den makten vi borgere har som aksjonærer i selskapet.

Hva som til slutt blir valgt er i realiteten opp til regjeringen, som har rent flertall i generalforsamlingen. Selv USA tyr nå til reguleringer for å roe finanskrisen. Det burde ikke herske noen redsel for at ordet stat finnes i selskapets navn.