Fornuftig løsning

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Striden rundt Orkla ser ut til å få en fornuftig løsning. Storebrands konsernsjef blir ny styreleder, mens den ferske storaksjonæren Christen Sveaas blir styremedlem. Sveaas sier selv han har vært pådriver for en slik løsning. Orklas konsernsjef Jens P. Heyerdahl d.y. trer ut av styret og møter heretter som konsernsjef og administrerende direktør. Det er også den vanligste ordningen i Norge.
  • Det personlige element i striden - Sveaas mot Heyerdahl - har fått mye oppmerksomhet de siste dagene. Men bak dette ligger et annet og viktigere spørsmål: Hvilken industriell grunnfilosofi vil det nye styret arbeide etter? På gårsdagens pressekonferanse erklærte påtroppende styreformann Korsvold at konsernets strategi har vært verdiskapende og skal ligge fast slik at Orkla fortsetter som et norsk industrilokomotiv. Dette var den forsikring som Orklas 25000 ansatte ønsket seg, og lyttet etter. Konsernets tillitsmenn har uttrykt skepsis til Sveaas' hensikter med oppkjøpet av Orkla-aksjer.
  • Slik Korsvold ordla seg gikk det fram at Christen Sveaas har sluttet seg til Orklas strategi, en linje som preges av langsiktighet og industriell utvikling. Men foreløpig har Sveaas selv knapt ytret et ord om hvordan han ønsker at Orkla skal utvikle seg. Derimot har han høylytt - og til dels med god grunn - etterlyst mer åpenhet om ulike sider ved selskapets disposisjoner og aksjeforhold. Nå er tida inne for at Sveaas selv viser åpenhet når det gjelder sine egne mål, og de mål han mener Orkla bør sette seg.
  • Den nye styreformannen har sagt at styret vil granske salget av Orkla-aksjer fra en forvalterkonto i Sverige til en annen i Nederland. Dette er åpenbart nødvendig, ikke minst fordi selskapets ledelse til nå har nøyd seg med svært knapp informasjon, og unnlatt å utdype denne overfor bedriftsforsamlingens ordfører, påtroppende styreformann og offentligheten.
  • Dette illustrerer hvordan manglende åpenhet og fraværet av en aktiv informasjonsstrategi i seg selv er blitt et problem for Orkla. Å endre på dette bør også være en oppgave for det nye styret.