HØYT KONFLIKTNIVÅ: Rundt 600 rettssaker om bolighandel finner sted hvert år. Dette vil Gjensidige til livs. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg/Finansavisen.
HØYT KONFLIKTNIVÅ: Rundt 600 rettssaker om bolighandel finner sted hvert år. Dette vil Gjensidige til livs. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg/Finansavisen.Vis mer

- Forsikringer fyrer opp til boligbråk

Gjensidige vil sende en håndverker. Men får både ris og ros (utvidet).

(Finansavisen): Gjensidige har ikke mye til overs for de tradisjonelle sikringsmekanismene i bolighandelen, skriver Finansavisen.

- Fyrer opp konfliktnivå

- Konfliktnivået fyres opp av de forsikringsordningene som er blitt tilnærmet obligatoriske i dagens marked. Selgerne dekker seg med en boligselgerforsikring, som overfører ansvaret for feil og mangler til et forsikringsselskap. Kjøperne prøver å dekke seg med boligkjøperforsikring, som finansierer advokathjelp i tilfelle konflikt. Begge ordningene handler om å skyve regningen over på noen andre, i stedet for å løse problemet.

Slik forklarte Andreas Løvdahl Ulvær, sjefen for Gjensidige Bolighandel, hvorfor forsikringsselskapet startet med eiendomsmegling tidligere i år.

Ifølge Gjensidige har én av fem opplevd konflikt eller problemer ved kjøp eller salg av bolig, kun to av fem opplever boligmarkedet som trygt, og bolighandler er kimen til rundt 600 rettssaker.

- Vi sender håndverker

Gjensidiges reaksjon er produktet «Tilstandsgaranti», der du mot en egenandel på 4000 kroner kan få reparert skjulte feil og mangler som dukker opp i inntil fem år etter boligkjøpet.

- Vi sender en håndverker rett fra Gjensidiges nettverk og reparerer skaden. Andre vil gjerne gjennom lange rettsprosesser komme frem til et beløp, sier Løvdahl Ulvær til Finansavisen.

Vilkåret er ifølge avisen en utvidet takstrapport, som Gjensidige har utarbeidet i samarbeid med Nito Takst og Norges Takseringsforbund (NTF), og at bolighandelen skjer gjennom Gjensidige Bolighandel.

Forbrukerrådet: Spennende

Forbrukerrådets erfaring er at mange er misfornøyde med dagens forsikringsordninger, og hilser Gjensidiges nye produkt velkommen.

- Vi synes dette er det mest spennende som har skjedd i norsk bolighandel på flere år. Gjensidige lover å sende en håndverker dersom boligen ikke er i den stand som er beskrevet på visning og i tilstandsrapporten. Det er et positivt bidrag, sier rådets fagdirektør for bolig, Thomas Bartholdsen, til Finansavisen.

Han mener norsk bolighandel er utrygg, og etterlyser grundigere opplysninger om boligens tilstand for å eliminere risiko.

- Et bedre forhandlingskort

Help Forsikring, som er Norges største tilbyder av boligkjøperforsikring, gir i den forbindelse Gjensidige kompliment for satsingen på en bedre takstrapport.

For øvrig slår selskapet tilbake mot kritikken fra konkurrenten.

- Konflikter ved boligkjøp handler ofte om store beløp. Med en boligkjøperforsikring kommer man i en langt bedre forhandlingssituasjon i møte med motparten, sier kommunikasjonsdirektør Dag Are Børresen i Help Forsikring til avisen.

- Innboforsikring holder ikke

Han mener en vanlig villa- og innboforsikring i mange tilfeller ikke gir den nødvendige dekningen.

- Kostnadene kan fort overstige de 100 000 kronene man får dekket til advokathjelp med en slik forsikring, og man må også ut med 20-30 000 av egen lomme i egenandel. Det viktigste er at en boligkjøperforsikring ikke har et slikt tak, sier Børresen til Finansavisen.

Ført bak lyset?

Han påpeker videre overfor avisen at de mest kompliserte sakene om heving av kjøp ikke dekkes av forsikringer av Gjensidige-typen.

- Men kjøper kan også havne i konflikt med Gjensidige om hva som faller innenfor og utenfor dekningen, som når kjøper trenger advokathjelp for å få dekning i boligselgerforsikringen. Det står at de ikke dekker kostnader som følge av tilbakeholdte eller uriktige opplysninger, men veldig mange saker bunner i nettopp det - at kjøper føler seg ført bak lyset av selger, advarer Børresen.

- Fullstendig feil

Gjensidige Bolighandel-sjef Løvdahl Ulvær tilbakeviser dette.

- Det Help sier er jo fullstendig feil, for det gjelder kun selgers ansvarsforsikring. Tilstandsgarantien vår dekker jo dette, det er bare der selger bevisst lyver at vi sender regningen til selgeren etter å ha gjort opp med kjøper, sier han.

- Kjøper er uansett dekket fullt ut dersom selger har løyet eller oppgitt uriktige eller mangelfulle opplysninger, legger Løvdahl Ulvær til.

Ifølge Finansavisen har Gjensidige ikke patentert sin nyvinning, men tvert om sagt det er fritt frem for konkurrenter å kopiere konseptet.

Andre økonominyheter:
Meglertopper spår videre boligprisoppgang​
- Selges få dyre hytter i fjellheimen