SIKRER EKSTRAUTGIFTER: Sitter du fast i utlandet bør du ringe flyselskapet og deretter forsikringsselskapet ditt. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
SIKRER EKSTRAUTGIFTER: Sitter du fast i utlandet bør du ringe flyselskapet og deretter forsikringsselskapet ditt. Foto: John T. Pedersen/DagbladetVis mer

Forsikringsselskap snur - litt

Europeiske reiseforsikring vil allikevel stille opp med mat og hotell for kunder som sitter fast i utlandet. Men du får ikke tilbake forhåndsbetalt hotell dersom du sitter igjen i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Forsikringsselskapet Europeiske reiseforsikring snur på hælen og vil nå støtte reisende som sitter fast i utlandet, på grunn av askeskyen som lammer flytrafikken over Norge og flere andre europeiske land.

- Vi ser hvilke utfordringer kundene får i dag, så vi har vedtatt å dekke disse utgiftene, helt ekstraordinært, sier direktør Harald Hollerud til Dagbladet.

Han vet ikke om andre selskaper vil følge etter.

- Dette er et valg vi i Europeiske har tatt.

SLIK SPRER ASKEN SEG: Ifølge britisk værvarsling.
SLIK SPRER ASKEN SEG: Ifølge britisk værvarsling. Vis mer

Mat og hotellFor mange blir både hotell og mat en utfordring, til tross for at flyselskapene skal dekke sin del.

- De merutgiftene til opphold våre kunder vil få relatert til reisen sin, og som flyselskapene ikke dekker, vil vi som hovedregel dekke, sier Hollerud.

Han presiserer at de berørte kundene først må ta kontakt med sitt flyselskap eller sin reisearrangør, som i henhold til EU-reglene har ansvar for ombooking av passasjerene. Dette gjelder også avbestillinger av flyreiser.

SnuddeTidligere i dag var Hollerud tydelig på at kunder ikke kunne forvente støtte fra forsikringsselskapet.

DEKKER: Direktør Harald Hollerud i Europeiske Reiseforsikring.
DEKKER: Direktør Harald Hollerud i Europeiske Reiseforsikring. Vis mer

- Partikler i lufta som gjør at flyselskapene ikke vil lette er ikke omfattet av reiseforsikringen. Det er hverken naturkatastrofe eller vær, etter vår mening. Passasjerer må kontakte flyselskapet og sjekke hvilke muligheter som foreligger i forhold til ombooking eller kansellering, sier direktør i Europeiske reiseforsikring Harald Hollerud til Dagbladet.

- Nå har dere snudd?

-  Ja, dette er jo en situasjon som vi ikke har opplevd før, den er uvanlig. Da vi gikk gjennom situasjonen i dag, så så vi at så mange kunder ville bli skadelidende. Vi forsto ikke helt omfanget, sier informasjonsrådgiver Jon Berge til Dagbladet.