Forsinkelsene fortsetter

GARDERMOEN (Dagbladet): Richard Devik og Geir Bråten koordinerer 80 utskjelte menn og kvinner som iser av inntil 300 fly om dagen. De er lei av kjeft og kritikk: - Vi jobber ikke for sakte. Realiteten er at Gardermoen er en tungrodd lufthavn som plages med ustabilt vær. Avdelingsleder Per Stokke ved SAS' tekniske avdeling innestår for kritikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ENORMT PRESS: Presset mot avisingsplattformen ved Gardermoen er til tider stort - og mye større enn det noen gang var på Fornebu, hevder de ansatte.

Været kan man ikke stabilisere - og tungroddheten forsvinner neppe. Dermed vil forsinkelsene også fortsette.

- Gardermoen har naturgitte forhold som er annerledes enn Fornebu. - Disse forholdene lar seg jo ikke endre. Dessuten er Gardermoen en betydelig større lufthavn. Det merkes blant annet når vi brøyter, sier informasjonssjef Knut Egil Hansen ved Oslo Lufthavn AS.

Av-isingspersonellet på Gardermoen har hittil ikke forsvart seg mot påstander i media om forsinkelse som følge av av-ising. De har latt andre prate. Men i går fikk Dagbladet være på jobb sammen med av-iserne, eller «de-icing»-personellet.

Inntil 300 fly

- Vi blir forbannet når vi sitter her, ser ut av vinduet og konstaterer at ingen fly står og venter. Samtidig hører vi på nyhetene at flytrafikken på Gardermoen er forsinket på grunn av av-isingskø. Vi får skylda for det meste. Selv pilotene tror forsinkelsene er vår skyld, sier Richard Devik (Braathens) og Geir Bråten (SAS).

Duoen koordinerer enheten som de to flyselskapene har delt seg imellom.

Enheten foretar av-ising på alle SAS-fly, alle Braathens-fly og nesten alle andre fly. På snørike dager betyr det inntil 300 fly å spyle isfri.

- Morratimen mellom sju og åtte er verst. Da risikerer vi å måtte av-ise 30- 40 fly, forteller Devik og Bråten.

- Utenfor vår kontroll

De to vedgår at flaskehalsen noen ganger oppstår hos dem: - Men forklaringen bunner som regel i været eller andre forhold utenfor vår kontroll, sier de to koordinatorene.

Avdelingsleder Per Stokke ved SAS' tekniske avdeling innestår for kritikken som hans to koordinatorer reiser. Stokke har det overordnede administrative ansvaret for av-ising på Gardermoen.
Både Devik og Bråten har jobbet i flere år på Fornebu, før de flyttet over til Gardermoen i sommer. På de fleste punkter mener de Fornebu var langt mer funksjonell.

Sist gang det ble store forsinkelser, var på tredje juledag:

- Igjen fikk vi skylda. Sannheten er at det «snødde kjerringer», at vi var midt i et vaktskifte - og at fem fly uten forvarsel stilte seg i kø.

Richard Devik og Geir Bråten sier de aldri kommer til å fire på sikkerheten:

- Da fortsetter vi heller å «skape forsinkelser». Vi har våre prosedyrer å følge. Skyld heller på Opseth! smiler Richard Devik, ikke helt uten brodd. Han mener hovedflyplassen burde ligget på Hurum.
Bråten er tilbøyelig til å være enig, men sier: - Vi må gjøre det beste ut av situasjonen.