Forsker hardt ut mot Isaksens barnehageplaner: - Han raserer barnas barndom

- For lite tid til lek, mener barnehageforsker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I mars la kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fram en ny stortingsmelding der han ville at barnehagene skulle jobbe mer systematisk med språkferdigheter.

- Foreldre skal være trygge på at barna får et godt barnehagetilbud og en god overgang fra barnehage til skole. Det skal også bli tydeligere hva barn skal ha med seg når de slutter i barnehagen, sa Isaksen ifølge barnehage.no i forbindelse med meldingen.

Kritikk fra forsker Nå, to måneder etter, kommer førsteamuensis Anna Greve ved Høgskolen i Oslo og Akershus med krass kritikk av ministerens forhold til lek i barnehagen, kommer det fram i Dagsavisen mandag.

- Kunnskapsministeren raserer barnas barndom. Han fratar dem muligheten til å kunne leke uten tanke på at det skal komme målrettet læring ut av det, sier Greve ifølge NTB.

Greve frykter, ifølge nyhetsbyrået, for at formell læring skal ta lekens plass i førskolen.

- Tida til barns frodige, kreative, selvinitierte lek skrumper inn. Det harmonerer dårlig med ambisjonene vi har for landet. Vi utvikler ikke kreative hjerner når barna skal strømlinjeformes fra de er to år gamle, fastslår Anne Greve.

Fryktet mindre læring Dette er ikke første gangen Isaksen har fått kritikk for stortingsmeldingen «Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen».

I april fortalte leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, om stor uro i fagmiljøet.

Til Dagbladet sa han at forslaget til ministeren ikke hadde grunn i forskning og at han fryktet at ordningen ville føre til mindre læring.

Minister avviser skole i barnehagen På det svarte Isaksen følgende:

- Alle barn har rett til en god start, og i dag vet vi at for mange barn får hjelp for seint.

Høyre-politikeren uttalte at han trodde kritikken mot meldingen handlet mye om en frykt for at endringene i meldingen skulle gjøre barnehagene til skoler.

- De frykter at de moderate endringene som er beskrevet i meldingen bereder grunnen for en barnehage som skal være skole, med kartlegging av alle barn. Det er det ikke. Det kommer veldig klart fram at vi ikke foreslår læringsmål for hvert barn, eller kartlegging av alle barn automatisk. Det skal ikke være mer byråkratisk eller mer standardisert, sa ministeren.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram