Forsker slakter «bærekraftig» badetøy

Kleskjeden KappAhl reklamerer for bærekraftig badetøy. Forsker mener forbrukerne blir lurt.

FÅR KRITIKK: KappAhl får kritikk for å framstille sin badetøykolleksjon som bærekraftig. Foto: KappAhl
FÅR KRITIKK: KappAhl får kritikk for å framstille sin badetøykolleksjon som bærekraftig. Foto: KappAhl Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Sommeren er på vei og for mange kan det være fristende å oppdatere strandgarderoben.

KappAhl er en av kjedene som reklamerer for nytt badetøy. I år er badetøyet også bærekraftig, ifølge reklamen for årets badetøykolleksjon:

«Havet inspirerer og gir oss liv. Men vi behandler det ikke bra. Derfor har vi skapt en badekolleksjon hvor alle plagg er laget av resirkulerte materialer fra PET-flasker og annet plastavfall. Det som kunne havnet i havet blir i stedet til ny bærekraftig mote. Så takk havet, og beklager.»

- Å spare havet for mindre plast.. haha, sier seniorforsker Ingun Grimstad Klepp ved Forbruksforskningsinstiuttet SIFO ved OsloMet til Dagbladet om reklameteksten.

- Jeg synes de bør begynne å ta tak i de store utfordringene som overproduksjon av klær bidrar til. Det er masse de kunne ha gjort. Det er jo positivt at miljø diskuteres i klesbransjen, men det er viktig at de ikke bare gjør det for å fremstå som grønne, sier hun.

«Lite smart løsning»

Klepp er ikke imponert over måten kleskjedene framstiller noe som «bærekraftig».

- Jeg synes det er irriterende. Jeg tenker at de vet bedre. Jeg mener diskusjonen om bærekraft må bort fra detaljer som ikke utgjør noen forskjeller. Man må snakke om ting som monner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer