Forsker slakter «bærekraftig» badetøy

Kleskjeden KappAhl reklamerer for bærekraftig badetøy. Forsker mener forbrukerne blir lurt.

FÅR KRITIKK: KappAhl får kritikk for å framstille sin badetøykolleksjon som bærekraftig. Foto: KappAhl
FÅR KRITIKK: KappAhl får kritikk for å framstille sin badetøykolleksjon som bærekraftig. Foto: KappAhlVis mer

Sommeren er på vei og for mange kan det være fristende å oppdatere strandgarderoben.

KappAhl er en av kjedene som reklamerer for nytt badetøy. I år er badetøyet også bærekraftig, ifølge reklamen for årets badetøykolleksjon:

«Havet inspirerer og gir oss liv. Men vi behandler det ikke bra. Derfor har vi skapt en badekolleksjon hvor alle plagg er laget av resirkulerte materialer fra PET-flasker og annet plastavfall. Det som kunne havnet i havet blir i stedet til ny bærekraftig mote. Så takk havet, og beklager.»

- Å spare havet for mindre plast.. haha, sier seniorforsker Ingun Grimstad Klepp ved Forbruksforskningsinstiuttet SIFO ved OsloMet til Dagbladet om reklameteksten.

- Jeg synes de bør begynne å ta tak i de store utfordringene som overproduksjon av klær bidrar til. Det er masse de kunne ha gjort. Det er jo positivt at miljø diskuteres i klesbransjen, men det er viktig at de ikke bare gjør det for å fremstå som grønne, sier hun.

«Lite smart løsning»

Klepp er ikke imponert over måten kleskjedene framstiller noe som «bærekraftig».

- Jeg synes det er irriterende. Jeg tenker at de vet bedre. Jeg mener diskusjonen om bærekraft må bort fra detaljer som ikke utgjør noen forskjeller. Man må snakke om ting som monner.

Klepp mener også at reklameteksten fører forbrukerne bak lyset.

- Dette såkalte miljøvennlige badetøyet er akkurat like miljøvennlig eller like lite miljøvennlig som alt annet syntetisk badetøy. Det er å lure forbrukeren fordi det betyr så lite. Selve argumentet er helt tullete.

Årsaken er, ifølge Klepp, at det som eventuelt er resirkulert i badetøyet er fibrene.

- Fibrene utgjør en liten del av miljøbelastningen i produksjon av klær. Det er lite å hente i resirkulert materiale. Dessuten, plastflasker bør resirkuleres til plastflasker.

- Så det er ingen vits?

- Det blir lite forskjell i produksjon og akkurat den samme spredningen av mikroplast i bruk som fra annet syntetisk tøy.

Ikke enig i kritikken

Ingrid Melnes, marketing manager i KappAhl, er blitt forelagt kritikken av Dagbladet.

- Dette alternativet er mer miljøvennlig med tanke på at man gjenvinner plast og bruker det til noe annet. Neste steg er å begrense mikroplast. Dette er mer bærekraftig badetøy. Vår hovedmålsetning er at alle våre plagg skal være bærekraftig produsert innen 2025. Jeg vil si at det er et steg i riktig retning, men det er alltid mer man kan gjøre, sier Melnes.

Melnes understreker at kundene også oppfordres til å få seg en bærekraftig garderobe og også levere tilbake tekstiler slik at de kan brukes om igjen eller resirkuleres.

- Mikroplast er et problem knyttet til syntetiske fibre, både de tradisjonelle og de resirkulerte, men også mye basert på hvordan vi som forbrukere tar vare på plaggene våre. Én måte å redusere utslippet på er å bruke spesielle vaskeposer som forhindrer at mikroplasten kommer ut i havet og forurenser.

Skal se på reklameteksten

- Hva tenker du om kritikken som går på at forbrukeren blir litt lurt av denne reklamen?

- For KappAhl er det viktig å være tydelige i vår kommunikasjon mot kunden med faktabasert informasjon det er lett å ta til seg. Vi anser at vi oppnår dette i vår kommunikasjon for badetøyskolleksjonen da det er mye bedre å velge et produkt som er produsert av resirkulerte fibrer enn at det blir produsert med nye ressurser som for eksempel råolje som vanligvis brukes til å produsere polyester.

- Når man leser reklameteksten for badetøyet kan det være lett å tenke at badetøyet ikke avgir mikroplast. Kunne reklameteksten vært tydeligere?

- Vi anser ikke at vi er misvisende vedrørende mikroplast, men skal selvfølgelig se over hvordan vi kan bli enda tydeligere på hvordan man som forbruker kan bidra til å redusere utslippet av mikroplast.

- Er det for å fremstå som grønne at KappAhl har gjort dette tiltaket?

- Nei. Vi har jobbet med bærekraft i årevis. Vi er den første kleskjeden i verden som ble miljøsertifisert. Det er selvfølgelig bra at folk er kritiske til det vi gjør slik at vi kan bli bedre, men jeg vil ikke si at vi gjør dette kun for PR og markedsføring, sier Melnes.

- Hva med overproduksjon av tøy? Hva gjør dere for å begrense dette?

- Vi vil sørge for at plaggene har god nok kvalitet og lang levetid, slik at man ikke må kjøpe nytt hele tida fordi kvaliteten er for dårlig.

Høy miljøbelastning

- Det er dessverre ikke så enkelt at man kan si at dersom noe er resirkulert så er det bærekraftig, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender til Dagbladet.

Hun synes det er bra at KappAhl vil gjøre forbrukerne bevisst på konsekvensene av tekstilindustrien, men:

- Spørsmålet er om kolleksjonen bidrar til det de ønsker å bekjempe. Resirkulert, syntetisk materiale vil fortsette å slippe ut mikroplast. Kolleksjoner med resirkulert materiale vil ofte ha nytt materiale i seg. All klesproduksjon er energikrevende, også resirkulering krever mye energi, vann og kjemikalier. Så selv om miljøbelastningen kan være noe mindre, så er den fortsatt tilstede, tilføyer hun.

Ifølge Riise er det andre måter forbrukere kan være miljøvennlig på.

- Det absolutt viktigste man kan gjøre er å ta vare på det man har og kjøpe mindre nytt. Dersom noe har mistet fasongen kan man sy inn eller sy om, og om man ønsker variasjon kan man bytte, dele, leie eller reparere, sier hun.

- Vi jobber for å ha en så liten miljøpåvirkning som mulig i vår produksjon slik at kundene kan føle seg trygge på at de gjør et bærekraftig valg ved å handle hos oss. Det er ingen tvil om at vi har en jobb å gjøre for å skape en sirkulær økonomi i klesbransjen, og det å bruke resirkulerte materialer er et steg på veien, sier Melnes i KappAhl.

Ifølge Melnes er dette også god økonomi fordi KappAhl gjenbruker i stedet for å hente ut nye naturressurser og råmaterialer.