Forskere fant haier som lever i aktiv vulkan

- Nå vil jeg bruke flere år på å finne ut hvorfor.

(Dagbladet): Foskere fikk seg en stor overraskelse da de oppdaget flere hammerhaier som befant seg inne i undervannsvulkan Kavachi.

Den ligger sydvest for Salomonøyene utenfor Papua Ny-Guinea, og er i full aktivitet.

- Jo dypere, jo rarere Brennan Philips og hans forskerteam sendte et robotkamera ned til havbunnen for å dokumentere så mye som mulig av vulkanens aktivitet, geologi og biologi.

Men hadde ikke forventet å se haier i et så ekstremt miljø.

Haiene svømte rundt i vulkanens sentrale kjerne, et sted som ville vært dødelig for de fleste andre levende vesener.

- Du vet aldri hva du kan finne, spesielt når du leter på så dypt vann. Jo dypere du går, jo rarere blir det, sier Philips til National Geographic.

TV-kanalens reportasje er sett over 2 millioner ganger i løpet av få dager.

Skal forske på fenomenet Han la først merke til et par gullfisker og noen snappere inne i vulkanen, før han oppdaget hammerhaien.

- Det at store dyr som haier kan leve inne i krateret av vulkanen er utrolig med tanke på at det er en aktiv vulkan. Når den bryter ut er det ikke snakk om at noe kan overleve der inne. Dette får fram mange spørsmål som: Forlater de vulkanen? Merker de i forkant at den kommer til å ha et utbrudd? Skytes de ut av vulkanen i små biter?

- Nå vil jeg bruke flere år på å finne ut hvorfor de lever der inne, sier Philips.