STORE MULIGHETER: Å frambringe avkom fra to likekjønnede individer kan på sikt gi store muligheter på ulike felt - f.eks. for homofile par som ønsker avkom med begge partnernes gener. Illustrasjonsfoto: Robert F. Bukaty/AP/ScanpixVis mer

Forskere har frambrakt mus fra to fedre

Kan åpne for at homofile par får barn med begges gener, uten at surrogatmoren bidrar med sine.

(Dagbladet): Forskere har lyktes med å frambringe mus som har to genetiske fedre, ifølge en studie publisert i nettutgaven av Biology of Reproduction.

Gjennombruddet har drastiske implikasjoner for videre genforskning, da det på sikt kan åpne for at f.eks. homofile par kan få barn som har begges gener i stedet for bare den enes, slik utfallet blir med dagens sæddonor- og surrogatmorløsninger.

Forskerne framholder at deres forskningsresultater innebærer en ny form for reproduksjon blant pattedyr, og at metoden kan brukes for å kombinere genetiske egenskaper fra to hannindivider uten å involvere noen hunn.

I ytterste konsekvens kan det la seg gjøre å produsere sæd- og eggceller fra én hann. Dette kan brukes for å bevare utrydningstruede dyrearter der tilfanget av hunnindivider er begrenset; og til å forbedre husdyrbestander, ved å dyrke fram ønskede genetiske egenskaper fra to hannindivider i stedet for å bringe inn en hunn med andre egenskaper.

Komplisert Den kompliserte metoden bruker flere generasjoner på å frambringe både han- og hunkjønnsindivider. Den kombinerer gener fra to hannmus og gjør bruk av surrogatmødre, forklarer forskerteamet fra M.D Anderson-kreftsenteret ved Texas-universitetet i Houston, ledet av Dr. Richard R. Behringer.

Her følger en beskrivelse av metoden:

Artikkelen fortsetter under annonsen

1. Teamet manipulerte først vevsceller fra et hannfoster for å frambringe pluripotente stamceller (stamceller som kan bli til de fleste organceller i en organisme, red.anm.).

2. På et vis forskerne ikke gjør rede for, mistet ca. 1 prosent av disse stamcellene Y-kromosomet (kjønnskromosomet mannlige individer får fra faren, red.anm.), slik at de endte opp som XO-celler (celler med bare ett kvinnelig kjønnskromosom, red.anm.).

Vanligvis har mennesker og de fleste andre pattedyr to kjønnskromosomer; personer med XY-sett er menn, de med XX er kvinner. Personer med XO-celler er alltid kvinner, og tilstanden kalles Turners syndrom. Disse kvinnene kjennetegnes av dårlig evne til å lære samt et sett fysiske misdannelser.

Injeksjon 3. Forskerne injiserte muse-XO-cellene i blastocyster (stadiet mellom befruktet egg og foster, red.anm.) fra kvinnelige donormus, og disse tidlige embryoene ble så implantert inn i surrogatmormus.

4. Da surrogatmødrene nedkom, var det kvinnelige avkommet kimærer (individ som består av celler fra flere embryoer, red.anm.) som hadde kromosomsammensetningen XO/XX - med ett X-kromosom fra de opprinnelige hannmusecellene.

5. Til sist paret forskerne de kvinnelige kimærene med vanlige hannmus. Resultatet var mannlig og kvinnelig avkom hvorav noen hadde gener fra to fedre - dvs. fra den vanlige hannmusa og fra de pluripotente stamcellene.

- Også for kvinner På sikt håper forskerne en dag å kunne frambringe menneskeeggceller fra mannlige stamceller i en levende mann. Dette vil gjøre behovet for å lage XO-celler overflødig.

Uansett vil fremdeles kvinner på et eller annet stadium måtte bringes inn i prosessen; de trengs for å bære fram det ferdige barnet - og forskerne ser også muligheten for at teknikken også kan modifiseres til å frambringe avkom fra to mødre.

De understreker også at før metoden kan brukes på mennesker, må det jobbes med å forbedre de pluripotente stamcellene slik at de egner seg til behandling.

STOLTE FEDRE: New York-paret Chris Hietikko (t.v.) og Jeffrey Parsons med sønnen Henry, som ble unnfanget med hjelp av en surrogatmor. I framtida kan kanskje homofile par få barn som har begges gener, uten at surrogatmoren deltar genetisk. Foto: Emmanuel Dunand/AFP/Scanpix Vis mer