FANT NYTT VIRUS:  Forskerne fant et hittil ukjent virus da de analyserte avføringsprøver. Foto: SDSU
FANT NYTT VIRUS: Forskerne fant et hittil ukjent virus da de analyserte avføringsprøver. Foto: SDSUVis mer

Forskere har funnet hittil ukjent virus som er like gammelt som mennesket

Halvparten av oss har det i magen, og det kan ha en sammenheng med fedme og diabetes.

(Dagbladet): Biologer ved San Diego State University har oppdaget et hittil ukjent viruset. Og viruset er såpass vanlig at det trolig befinner seg i magen til halvparten av verdens befolkning.

Det nye viruset har fått navnet crAsspahge, og det angriper og infiserer en av de mest vanlige bakteriene i magen, nemlig Bacteroides-stammen.

Forskningen har nettopp blitt publisert i tidsskrifte Nature Communications.

Fedme og diabetes Et lavt antall av bakteristammen Bacteroides og et høyt antall av Firmiucutes har blitt satt i sammenheng med fedme i tidligere forskning. Bacteroides kan også knyttes til diabetes og andre magerelaterte sykdommer.

Forskerne gikk igjennom avføringsprøver fra 12 ulike personer, og la merke til DNA-virus som gikk igjen i prøvene, som var 97 000 basepar langt. Da de sjekket det opp mot et omfattende register over kjente virus, fant de det ikke igjen noe sted.

- Det er ikke uvanlig å lete etter et nytt virus og finne det. Men det er uvalig å finne et virus som så mange mennesker har felles. At det har gått under radaren så lenge er merkelig, sier professor i bioinformatikk, Robert A. Edwards, ved San Diego State University.

Det at viruset er så vanlig betyr trolig at det har eksistert svært lenge.

- Vi har funnet det i omtrent alle populasjoner vi har undersøkt. Det er nok like gammelt som mennesket selv, sier Edwards.

Angriper bakterier Viruset er av typen bakteriofag, som betyr at den angriper bakterier. Bakteriofager angriper bare en bestem bakterieart eller bare bestemte stammer innenfor arten.

Den faster seg på bakterien med halen, og trenger spissen inn i bakterien. Bakteriofagen, altså viruset, sprøyter så inn sitt arvemateriale inn i bakterien gjennom halen.

Dermed dannes det nye bakteriofager, og vertsbakterien kan gå til grunne og fagene kan spres til nye bakterier.

De forsøker nå å dyrke viruset i et laboratorium. Neste steg vil være å finne ut eksakt hvordan viruset påvirker bakteriefloraen i magen.