GULL: Det svært overraskende resultatet har fått mye oppmerksomhet verden over. Foto: ColourboxVis mer

Forskere har funnet «Supermann-bakterie» som kan omgjøres til gull

- Vi tar noe verdiløst og gjør det om til et solid, edelt metall.

(Dagbladet): I en tid hvor verdien på gull er høyere enn noensinne, har forskere ved Michigan State University gjort et stort funn, skriver Science Daily.

De har nemlig funnet en supersterk bakterie som tåler uvanlig mye giftstoffer, noe som er essensielt når man skal produsere 24-karats gull.

- Mikrobiell alkymi er det vi driver med. Altså transformere gull fra noe som ikke har noen verdi til et solid, edelt metall som er verdifullt, sier Kazem Kashefi, assisterende professor i mikrobiologi og molekylær genetikk.

Flytende gull Kashefi og hans kollega, Adam Brown, fant ut at den metall-tolerante bakterien Cupriavidus metallidurans som kan vokste enormt i massive konsentrasjoner av gull-klorid, eller flytende gull om du vil.

Gull-klorid er en giftig, kjemisk substans som finnes i naturen.

De to slo fast at bakterien er hele 25 ganger så sterk som det forskere tidligere har antatt, noe som ga bakterien kallenavnet «Supermann-bakterien».

Dette har altså ingenting med kryptonitt å gjøre.

Kunst Brown og Kashefi har noe overraskende valgt å gjøre et lite kunststykke ut av det hele. De har laget en installasjon som de oversatt kaller «Det store arbeidet av metall-elskeren».

De har laget et portabelt laboratorium hvor de bruker en kombinasjon av bioteknologi, kunst og alkymi for å vise publikum deres oppsiktsvekkende funn og lager solid gull av gull-klorid.

Forskerne matet bakteriene med store mengder gull-klorid, hvor de attpå «mimet» prosessen slik de tror det skjedde i naturen. Etter en uke var den flytende massen omgjort til en gullklump.

- Dette er «neo-alkymi». Hver eneste del og hver eneste detalj er en blanding av moderne bioteknologi og alkymi. Vitenskapen prøver å forklare forskjellige fenomener i verden. Som en kunstner prøver jeg å skape et fenomen, sier Brown som både er forsker og kunstner.

Ifølge de to forskerne er det foreløpig ikke mulig å tjene penger på prosessen, da kostnadene overgår gevinsten. Likevel reiser det en del spørsmål knyttet til grådighet, utnytting av naturen og forskning, skriver Science Daily.