LIGNER PÅ JORDA: Illustrasjonen viser Kepler-20e og Kepler-20fs størrelse i forhold til jorda og Venus. Foto: AP Photo/Harvard-Smithsonian Center for AstrophysicsVis mer

Forskere har funnet to nye planeter som likner på jorda

Går i baner rundt en stjerne som minner om vår sol.

(Dagbladet): Forskere har nå funnet to nye planeter på størrelse med jorda som kretser rundt en stjerne utenfor solsystemet, melder nyhetsbyrået AP.

De to planetene, som har fått navnene Kepler-20e og Kepler-20f er de minste planetene utenfor solsystemet som går i bane rundt en stjerne som minner om vår sol, opplyser NASA i en pressemelding.

- Denne oppdagelsen beviser for første gang at planeter på størrelse med jorda eksisterer rundt andre stjerner, og at vi er i stand til å oppdage dem, sier Francois Fressin ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge i Massachusetts til Reuters.

For varmt for liv Begge planetene befinner seg imidlertid for nærme stjernen til å være i den såkalte beboelige sonen hvor flytende vann kan eksistere på planetens overflate.

Den kalkulerte temperaturen på de to planetene er omtrent 1400 grader, noe som er varmt nok til å kunne smelte glass.  Det er altså for varmt til at det kan eksistere liv slik vi kjenner det på planetene.

En av planetenes diameter er bare tre prosent større enn jordas, mens den andre planetens diameter er omtrent ni tiendedeler av jordas. Begge planetene ser også ut til å være steinete, slik som jorda.

Flere som ligner på jorda Planetene er en del av et femplanetsystem og forskere mener plasseringen av planetene utfordrer dagens forståelse av hvordan planeter tar form. I vår eget solsystem er de minste, steinete planetene som er nærmest sola, mens store gassholdige planeter ligger lenger ut i systemet.

I dette planetsystemet det det imidlertid ikke tilfelle: både store og små planeter veksler på å bevege seg vekk fra moderstjernen.

Siden lanseringen i 2009 har NASAs Kepler-teleskop lett etter planeter som befinner seg i en beboelig sone rundt sine moderstjerner. De har funnet tegn på at det kan finnes mer enn et dusin planeter på størrelse med jorda.

Forskere har laget en liste over fjerne planeter som ligner på jorda, ifølge NTB.

Totalt er det oppdaget 47 såkalte eksoplaneter og eksomåner utenfor vårt solsystem som potensielt kan være beboelige, melder forskere ved Puerto Rico-universitetet i Arecibo.

NYOPPDAGET: Forskere har for første gang funnet planeter på størrelse med jorda som går i bane rundt en stjerne som minne om vår egen sol. Her et en illustrasjon av den nyoppdagede planeten Kepler-20e. Foto: REUTERS/NASA/Ames/JPL-Caltech/Handout Vis mer