Forskere har gjort gamle mus unge igjen: - Det er banebrytende

Ny studie viser at aldringsprosessen kan snus.

(Dagbladet): I årevis har forskere prøvd å finne ungdomskilden.

Nå har amerikanske forskere ved Salk Institute for Biological Studies gjort et stort byks i arbeidet.

De har nemlig klart å reversere aldringsprosessen til mus - uten at musene har dødd av det eller blitt syke.

Dette førte til at musenes kropper ble forynget, samtidig som flere organer fikk større evne til å reparere skader og holde seg friske.

Musene levde også lenger enn ubehandlede mus, skriver forskning.no, som først omtalte saken i Norge.

- Banebrytende arbeid

- Det er banebrytende arbeid når det gjelder å forstå mekanismene som ligger bak aldring, sier lege og forsker Kaja Kristine Selmer ved avdeling for medisinsk genetikk ved Oslo Universitetssykehus.

De første tegnene på at aldringsprosessen kan reverseres, kom allerede for ti år siden, da den japanske forskeren Shinya Yamanaka klarte å «reprogrammere» voksne celler fullstendig, ved å nullstille hele aldringsprosessen cellene hadde gått gjennom.

Det ble gjort ved å stimulere fire gener, som i ettertiden er blitt kalt Yamanaka-faktorene, og sikret ham Nobelprisen i medisin i 2012.

Siden har mange forskjellige forskere prøvd å få teknikken til å virke ikke bare på cellenivå, men på hele organismer eller dyr.

Overlever for første gang

Nå har man altså endelig lyktes, ved å gjøre en delvis reprogrammering av cellene ved å stimulere de fire Yamanaka-faktorene i korte perioder av gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dyr har tidligere dødd av organsvikt eller utviklet kreft, men forskerne i den siste studien gir musene en delvis stimulering av disse faktorene. De har med andre ord klart å lage en balanse hvor cellene ser ut til å få foryngelseseffekt, uten at dyrene har utviklet kreft, sier Selmer.

Oppdagelsen til forskerne åpner for at man - en gang i framtiden - skal kunne bruke samme teknologi på mennesker.

Det er imidlertid en lang vei å gå før det skjer, advarer Selmer ved OUS.

Mange hindre

Hun påpeker at musene som forskerne har klart å omvende nå, ikke engang er vanlige mus.

Av de to musetypene som er brukt i forsøket, har den ene typen sykdommen progeria, som forårsaker tidlig aldring.

Den andre, friske, musen er spesielt genmodifisert slik at de skal være mottakelige for stimuli av de fire Yamanaka-faktorene, forklarer Selmer.

- Det er altså ganske mange hindre igjen før man kan tenke seg at dette gjøres på mennesker, men det åpner opp for at man i framtiden kan bruke kunnskapen i behandling av aldersrelaterte sykdommer, sier Selmer til Dagbladet.

Studien kan leses i sin helhet her (krever innlogging).