Forskere har oppdaget gigantiske døde soner i Atlanterhavet

- Kan føre til massedød av fisk.

DØDE SONER: Døde soner er områder i havet som, bortsett fra hardføre bakterier, er blottet for liv - ofte som følge av kraftig algevekst. Foto: Terra satelitten/ NASA Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): For første gang har forskere observert såkalte døde soner i det nordlige Atlanterhavet, skriver Discovery News.

Døde sonene er områder med svært lite oksygen - som gjør forekomsten av liv vanskelig.

Massedød - Oksygennivåene i det åpne, nordlige Atlanterhavet var rundt halvparten av det forskerne hadde forventet å finne, sier hovedforfatter bak en ny forskningspublikasjon, Johannes Karstensen i en uttalelse.

Enkelte mikroorganismer kan overleve i de døde sonene, men det aller meste liv kan ikke det, noe som igjen kan medføre en massedød av fisk, mener forskerne fra havforskningssenteret GEOMAR i Kiel, Tyskland.

De fleste døde sonene fant forskerne nær bebodde kystlinjer, der blant annet ferjetrafikk og andre kjemikalieutslipp har medført en oppblomstring av alger, skriver Independent.

Når disse algene dør, brytes de igjen ned av bakterier som tar opp oksygenet i vannet, skriver Discovery News.

Store En annen bekymring er knyttet til størrelsen på de døde sonene, mener forskerne.

De døde sonene i Atlanterhavet finner mann i gigantiske virvler på størrelse fra 95 til 160 kilometer, sier Karstensen. Og dødsonene utgjør de hundre øverste meterne av disse, forklarer han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger