OPPDAGET NY PLUTO-MÅNE: Et team med astronomer har med Hubble-teleskopet oppdaget en femte måne i bane rundt dvergplaneten Pluto. Ved å studere ni ulike bilder fra Hubble-teleskopet er den nye månen et faktum. Foto: NASA, ESA, and M. Showalter (SETI Institute)Vis mer

Forskere har oppdaget ny Pluto-måne

P5 er den siste av fem måner som er oppdaget i bane rundt den lille isete dvergplaneten.

(Dagbladet): Et team med astronomer har med Hubble-teleskopet oppdaget en femte måne i bane rundt dvergplaneten Pluto.

Plutos nye måne, som på bilder fra Hubble-telskopet vises som et lite hvitt lys, estimeres til å være 10-25 kilometer i diameter og ha en uregelmessig form, skriver spacetelescope.org.

Kan gi nye svar Den nye månen går i en sirkulær bane 95 000 kilometer fra Pluto og ligger trolig i den samme banen som de andre kjente månene.

- Månene former en serie av pene små baner rundt Pluto. Litt som en russisk dukke, sier Mark Showalter ved SETI instituttet, leder av forskningsteamet som oppdaget månen.

Forskerne som oppdaget månen er fascinert over at en så liten planet som Pluto kan ha en såpass kompleks samling av måner. Den nye oppdagelsen vil være med på å gi nye svar på hvordan Pluto har blitt dannet og utviklet seg.

Hovedteorien går ut på at alle månene er rester etter en kollisjon mellom Pluto og et objekt fra Kuiperbeltet for flere milliarder år siden.

HUBBLE: Hubble-teleskopet har tatt de unike bildene av Plutos siste oppdagede måne, P5. Foto: NASA/ESA Vis mer

- Oppdagelsen av så mange små måner forteller oss at det vil være mange små objekter som er usett rundt i Pluto-systemet, sier Harold Weaver ved Johns Hopkins University.

Fem måner Charon, som er Plutos største måne, ble oppdaget i 1978 og i 2006 oppdaget Hubble-teleskopet ytterligere to måner, Nix og Hydra. I 2011 ble den fjerde månen P4 oppdaget av Hubble.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den provisorisk utpekte S/2012 (134340) 1, eller P5 som den kalles, er den siste månen som hittil er oppdaget. Månen ble oppdaget fra ni ulike bilder fra Hubble-teleskopets Wide Field Camera 3. Disse bildene ble tatt 26, 27, 29. juni og 7 og 8. juli i år.

New Horizon er en romsonde fra NASA som nå er på vei til Pluto. Den forventes å fly forbi planeten i 2015 og vil gi de første detaljerte bildene av Pluto-systemet noensinne. Ettersom planeten er så liten og så langt borte, kan Hubble-teleskopet såvidt se de største elementene på Pluto.

Vil studere overflaten Oppdagelsen vil gjøre det lettere å navigere New Horizon-sonden gjennom Plutosystemet når den skal fly forbi den fjerntliggende dvergplaneten, står det på NASAs hjemmesider.

- Granskingene vi nå gjør av Plutosystemet vil bidra til at New Horizon-gruppen kan lage en tryggere bane for romsonden, sier Alan Stern ved Southwest Research Institute i Colorado.

PLUTO: Dette bildet viser Pluto med tre måner. Bildet ble tatt av Hubble-teleskopet i februar 2006. Foto: NASA / AP PHOTO / NTB SCANPIX Vis mer

I årene etter at New Horizon flyr forbi Pluto-systemet, planlegger astronomer å bruke det infrarøde synet til NASA/ESA/CSA James Webb Space Telescope. Dette teleskopet vil kunne studere overflatekjemien på Pluto, månene rundt og flere objekter som ligger i Kuiperbeltet.

OBJEKTER I KUIPERBELTET: Her vises en illustrasjon av de største kjente objektene i Kuiperbeltet. Øverst i midten ser du Pluto med sin største måne Charon. Kuiperbeltet består av mer enn 70 000 objekter. Illustrasjon: NASA / AP PHOTO / NTB SCANPIX Vis mer