Forskere har oppdaget ny Pluto-måne

P5 er den siste av fem måner som er oppdaget i bane rundt den lille isete dvergplaneten.

OPPDAGET NY PLUTO-MÅNE: Et team med astronomer har med Hubble-teleskopet oppdaget en femte måne i bane rundt dvergplaneten Pluto. Ved å studere ni ulike bilder fra Hubble-teleskopet er den nye månen et faktum. Foto: NASA, ESA, and M. Showalter (SETI Institute) Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Et team med astronomer har med Hubble-teleskopet oppdaget en femte måne i bane rundt dvergplaneten Pluto.Plutos nye måne, som på bilder fra Hubble-telskopet vises som et lite hvitt lys, estimeres til å være 10-25 kilometer i diameter og ha en uregelmessig form, skriver spacetelescope.org.

Kan gi nye svar Den nye månen går i en sirkulær bane 95 000 kilometer fra Pluto og ligger trolig i den samme banen som de andre kjente månene.

- Månene former en serie av pene små baner rundt Pluto. Litt som en russisk dukke, sier Mark Showalter ved SETI instituttet, leder av forskningsteamet som oppdaget månen.

Forskerne som oppdaget månen er fascinert over at en så liten planet som Pluto kan ha en såpass kompleks samling av måner. Den nye oppdagelsen vil være med på å gi nye svar på hvordan Pluto har blitt dannet og utviklet seg.

Hovedteorien går ut på at alle månene er rester etter en kollisjon mellom Pluto og et objekt fra Kuiperbeltet for flere milliarder år siden.

- Oppdagelsen av så mange små måner forteller oss at det vil være mange små objekter som er usett rundt i Pluto-systemet, sier Harold Weaver ved Johns Hopkins University.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.