INNBLIKK: Hva en liten baby tenker når han eller hun lager lyd for første gang, er ikke godt å vite, men de danske forskerne mener å gi oss et litt bedre innblikk i et barns verden. Foto: Agnete Brun / Dagbladet
INNBLIKK: Hva en liten baby tenker når han eller hun lager lyd for første gang, er ikke godt å vite, men de danske forskerne mener å gi oss et litt bedre innblikk i et barns verden. Foto: Agnete Brun / DagbladetVis mer

Forskere hevder å ha avslørt barns første ord

Og har laget en «20 på topp-liste».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Danske forskere hevder nå å ha kommet fram til de første ordene danske barn bruker - og forstår.

Forskningen er utført ved Center for Barnesprog ved Syddansk Universitet, og er basert på spørreundersøkelser der foreldre til 6112 barn i alderen 8 til 36 måneder har deltatt.

- Vi har samlet informasjon foreldre har om språket til sine barn. Undersøkelsen forteller oss hvordan danske barn normalt utvikler seg språklig, sier Dorthe Bleses, leder av Center for Børnesprog til Videnskab.dk.

Mat og drikke Rekkefølgen barn lærer ord i, sier noe om hvordan et menneske lærer seg å forstå sin omverden, mener forskerne.

- De første ordene barna forstår er knyttet til deres fysiske behov, som sult og tørst, sier Dorthe Bleses til Videnskab.dk.

- Samtidig er det stor sammenheng mellom ordene barna forstår og ordene de selv kan uttale. Det mest vanlige orden blant danske barn er: «Mmm, mmm». Det betyr at barnet synes noe spiselig eller drikkbart er godt, mener Bleses.

Hva mener du er barns første ord? Delta i diskusjonen nederst på siden.

Knyttet til lek - Det er når barna begynner å bevege seg rundt på egen hånd at de starter å forstå setninger som «det må du ikke», «kom her», eller «gi den til mamma», forteller Bleses.

Når barna blir eldre lærer de seg ord som er knyttet til lek.

- Eksempler på dette er «klappe» eller «kyss», sier Bleses.

Mamma eller mor Selv om barn sier «ma-ma» og «pa-pa» på alle språk, tolker foreldre det forskjellig.

I Norge, og andre land der «ma-ma» betyr mor, vil nok mange plassere dette høyt over barnets første ord. I Danmark, der barn omtaler sine mødre som «mor» (og ikke mamma), kommer ordet på en 14 plass.

Bleses understreker at ikke alle barn lærer ord i samme rekkefølge, og at det er stor forskjell på hvor mange ord barn lærer.

- Det er store forskjeller på barns språk i ett-årsalderen. Hvor mange ord et barn kan, avhenger av hvordan foreldre og andre har snakket med barnet. Dette har også stor betydning for hvor lett barna lærere å lese, sier Bleses til Videnskab.dk.

ORD KNYTTET TIL LEK: Når barna blir eldre lærer de seg ord som er knyttet til lek, ifølge de danske forskerne. Foto: Nina Ruud/Dagbladet
ORD KNYTTET TIL LEK: Når barna blir eldre lærer de seg ord som er knyttet til lek, ifølge de danske forskerne. Foto: Nina Ruud/Dagbladet Vis mer