NYE MULIGHETER: Forskere har funnet en måte å stanse aldringsprosessen i muskler hos mus, og mener dette åpner for muligheter for at det en dag kan utvikles behandlinger for å gjøre gamle muskler som nye igjen. Foto: ColourboxVis mer

Forskere kan få gamle muskler til å bli som nye

Stoppet aldringsprosessen hos mus ved bruk av helt vanlig medisin.

(Dagbladet): Internasjonale forskere har for første gang identifisert en nøkkelfaktor som svekker musklene ved aldring, og har funnet ut hvordan denne prosessen kan kan stoppes hos mus ved bruk av helt vanlig medisin.

Selv om forskningen fortsatt er på et tidlig stadium, kan funnene gi indikasjoner på hvordan muskelmassen blir mindre med alderen, noe som kan svekke eldres mobilitet.

Stamcelleforskning Studien, som involverer forskere fra King's College i London, Harvard og et sykehus i Massachusetts, vil bli publisert i tidsskriftet Nature, skriver forskerne i en pressemelding.

Forsøket har allerede fått oppmerksomhet i internasjonale medier.

Det forskerne har gjort, er å studere stamceller i musklene, som bidrar til å lege skader, for å finne ut hvorfor musklenes evne til å fornye seg selv svekkes med alderen.

Disse stamcellene finnes inne i hver muskel, og deler seg opp i hundrevis av nye muskelfibre når det trengs. På slutten av denne prosessen vil noen av disse cellene også fylle opp cellereservoaret med nye uvirksomme stamceller, så musklene beholder evnen til å lege seg selv igjen og igjen.

Spesielt protein Forskerne gjorde en studie med eldre mus, og fant at antall uvirksomme stamceller reduseres med alderen, noe som igjen kan forklare at musklenes evne til å fornye seg blir dårligere når vi blir eldre.

Da de undersøkte disse gamle musklene, fant de høye nivåer av et spesielt type protein, FGF2, som kan stimulere stamcellene til å dele seg.

Selv om dette er en normal og viktig prosess, fant forskerne også at dette proteinet kan gjøre at denne prosessen skjer selv når det ikke er nødvendig. Det betyr at antallet uvirksomme stamceller synker med tida, så når musklene virkelig trenger disse cellene, klarer de ikke å respondere ordentlig.

Ved å bruke en FGF2-medisin, klarte forskerne imidlertid å forhindre at antall stamceller ble lavere i musklene hos mus.

- Utrolig spennende - Denne studien viser at det er en prosess som kan være ansvarlig for aldersrelatert muskelsvekkelse, noe som er utrolig spennende, sier Albert Basson fra King's College i pressemeldingen.

- Dette funnet åpner for muligheter for at vi en dag kan utvikle behandlinger for å gjøre gamle muskler som nye igjen. Hvis vi klarer dette, kan vi gjøre det mulig for folk å levere mobile, uavhengige liv når de aldres, sier han videre.

- Det neste steget er å analysere gamle menneskemuskler for å se om den samme mekanismen fører til at antall stamceller reduseres i muskelfibre hos mennesker, sier medforfatter Kieran Jones.