ASTEROIDE: Denne sigarformede asteroiden, på størrelse med en fotballbane, ble sett i vårt solsystem i oktober. Forskere tror den stammer fra utenfor vårt solsystem. Dette er en illustrasjon av asteroiden. Foto: NTB ScanpixVis mer

Forskere med sensasjonelt funn: Har observert asteroide som kan være fra et annet solsystem

Solsystemet vårt har besøk av «Oumuamua».

(Dagbladet): I en forskningsartikkel publisert på nettstedet Nature skriver 18 forskere at «Oumuamua» er den første dokumenterte asteroiden i solsystemet vårt som ser ut til å være fra et annet solsystem eller fra et annet sted i verdensrommet.

Forskerne tror at denne 400 meter lange metall-steinete gjenstanden er en asteroide som er ulik alt annet som finnes i vårt solsystem, skriver The Guardian.

SPINNVILT: Astronautene leker seg med spinnere og Newtons lov i rommet. Den spinnville videoen går nå viralt. Astronauter og spinnere roterer i alle retninger. Video: Twitter/Astrokomrade / NASA Vis mer

Fotballbane-størrelse

Målinger så langt viser at objektets overflate er lik som andre kometer eller asteroider i vårt eget solsystem, skriver forskerne. Det som imidlertid skiller «Oumuamua» fra solsystemets omtrent 750 000 andre asteroider og kometer, er at denne har en ekstrem lyskurve. Disse lyskurvene tyder på at den har en avlang form.

- Det vi fant, var et raskt roterende objekt, minst på størrelse med en fotballbane, som forandret lysstyrke ganske dramatisk, sier forskningsleder Karen Meech ved Hawaii University i en uttalelse ifølge CNN.

SPEKTAKULÆRT; NASA har frigitt en video av en kraftig solstorm på solas overflate. De har også delt spektakulære bilder av hvordan polarlys ser ut fra verdensrommet. Video: NASA Vis mer

Asteroiden ble fanget opp av Pan-STARRS 1-teleskopet på Hawaii i oktober. Asteroiden har fått navnet «Oumuamua» som er et hawaiisk begrep for speider.

- Historisk

CNN skriver at asteroiden, som er rød, er den første dokumenterte gjenstanden i solsystemet som kan ha blitt dannet mens et annet solsystem kan ha blitt dannet. Det var asteroidens bane som førte til at forskerne fikk øyne opp for den. Det betyr at «Oumuamua» kan sitte på hemmeligheten om hvordan andre solsystemer blitt dannet, skriver den amerikanske tv-kanalen.

- I flere tiår har vi hatt en teori om at slike objekter er der ute, og nå, for første gang, har vi direkte bevis på at de eksisterer. Denne historiske oppdagelsen åpner et nytt vindu for å studere dannelsen av solsystemer utenfor vår egen, sier Thomas Zurbuchen, assisterende administrator for NASAs vitenskap-program i en uttalelse, skriver CNN.

Forskerne skriver at mest trolig er det mange slike streifere som kommer innom vårt solsystem hvert år, men siden de har en enorm fart, blir de ikke fanget opp.

CNN skriver at forskerne skal forsøke å følge «Oumuamua» så lenge de kan med teleskoper. De antar at den vil passere Jupiters bane i mai neste år og Saturns bane i januar 2019 og deretter forlate solsystemet.