VERDENS ELDSTE LIV: En internasjonal forskergruppe mener å kunne bevise at det første tegnet til liv på jorda, skjedde lenge før tidligere antatt. Video: Youtube / UCL TV Vis mer Vis mer Vis me... Vis mer

Det første livet på jorda

Forskere med sjokk-funn om livet på jorda: - Historien kan måtte skrives om

- Vi har jobbet med dette i lang, lang tid.

(Dagbladet): En gruppe internasjonale forskere mener å ha gjort funn som gjør at historien kan måtte skrives om: Livet på jorda kan være mellom 300-800 millioner eldre enn det som tidligere har vært dokumentert.

Det kommer fram i en studie publisert i det anerkjente tidsskriftet Nature, der Tor Grenne ved Norges Geologiske Undersøkelse er en av forskerne.

Hør historien om funnet i videoen øverst i saken, saken fortsetter nedenfor.

- STORT: Tor Grenne er forsker ved Norges Geologiske Undersøkelse i Trondheim, og en av åtte som har vært med på å finne fram det eldste tegnet til liv på jorda. Foto: Norges Geologiske Undersøkelse Vis mer

- Dette har store konsekvenser for hvordan man tolker utviklingen av livet på jorda. Det kan hende at historien nå må skrives om, sier geologen til Dagbladet.

«Det er teoretisk mulig at avanserte livsformer, som fisk, fugler og dyr har hatt tid til å utvikles og at de fremdeles eksisterer» Tor Grenne, forsker og geolog, Norges Geologiske Undersøkelse.

Jordas tilblivelse

Tidligere var de eldste sporene etter liv datert til omtrent 3 500 millioner før vår tid. Den nye studien gjør at man kan datere det første livet på jorda ytterligere 300 til 800 millioner år lenger tilbake i tid.

- Da begynner vi å nærme oss jordas tilblivelse. Det er stort at det første tegnet til liv skjedde så raskt etter at jorda ble til, sier Grenne.

Han omtaler funnene som oppsiktsvekkende.

Saken fortsetter under bildet.

BAKTERIER: Forskerne har samlet prøver fra Canada, og kommet fram til at det første livet på jorda skjedde lenge før tidligere antatt. Her er bergarten fra Canada, med spor av jordas eldste livsformer. Foto: Matthew Dodd Vis mer

- Dette er snakk om godt dokumenterte fossiler fra jordas aller eldste historie. Det er gode bevis som vi har forsøkt å innhente i lang, lang tid. Dette motbeviser tanken om at det på dette tidspunktet ikke har eksistert liv i det hele tatt, sier Grenne til Dagbladet.

Liv på Mars

Mikroorganismene ble påvist i bergarten jaspis, som i hovedsak består av mineralene kvarts og hematitt, og som opprinnelig ble avsatt som et sediment på havbunnen. Yngre versjoner av bergarten er funnet blant annet i området rundt Løkken gruver i Meldal i Sør-Trøndelag, av blant andre Grenne.

USYNLIG TYNNE: Bakteriene er så tynne at en ikke kan se dem med det blotte øyet. Her fra mikroskopet. Foto: Matthew Dodd Vis mer

Aller viktigst, synes geologen, er det at funnene åpner for at det finnes liv på andre planeter. Hovedforfatteren av rapporten, Matthew Dodd, mener en nå kan anta at det har vært liv på Mars.

- Hvis liv ble til så fort på jorda, kan vi forvente at det samme skjedde på andre planeter også, sier Dodd.

- Fisk, fugler og dyr

- Vi kan forvente å finne bevis for at det var liv på Mars for fire milliarder år siden, sier Dodd, som tviler på at jorda har vært et enkelttilfelle i universet.

Grenne forklarer at overflaten på Mars har vært frossen og ulevelig i nesten fire milliarder år.

- Så dersom det en gang var liv der, døde det ut for uendelig lang tid siden. I et nylig omtalt solsystem (Trappist-1-systemet, red. journ.) er det derimot funnet bevis for planeter der det kan finnes flytende vann på overflaten, som verken er for varm eller for kald.

Han mener at det dermed kan ha vært «levelige forhold» på andre planeter kort tid etter at de ble til og helt fram til i dag.

- Da er det også teoretisk mulig at avanserte livsformer, som fisk, fugler og dyr har hatt tid til å utvikles og at de fremdeles eksisterer, sier Grenne til Dagbladet.

Enkelte sår imidlertid tvil om hvorvidt funnene som er publisert i Nature, kan slås fast som historiske, skriver The Washington Post, som har snakket med blant andre astrobiolog i NASA, Abigail Allwood.

Hun sier ifølge avisa at forskerne har gjort en strålende jobb, men at hun savner ytterligere data for å med sikkerhet kunne slå fast at fossilene viser tegn til liv.

Tanja Bosak ved Massachusetts Institute of Technology, er intervjuet av samme avis. Hun mener at forskerne burde ført en bedre dokumentasjon av stedet der de hentet fossilene ut fra.

Kan ikke se dem

Forskningsarbeidet har vært vanskelig; Bergartene har vært gjennom store omveltninger gjennom alle de milliarder årene, forklarer Grenne.

Stukturene i bergartene blir mer og mer utvisket, forklarer han, og sier at de aktuelle bakteriene levde på jern.

Saken fortsetter under videoen.

PULSERENDE ÅRSTIDER: Følg med på hvor mye isen smelter i løpet av et år. Video: NASA / John Nelsen Vis mer

Bakteriene som er funnet, er så tynne som et halvt hårstrå, og er ikke synlige for det blotte øyet.

- Vi bruker mikrostop med stor forstørrelse. Bergarten er saget opp i så løvtynne skiver at lyset går gjennom dem. Når vi får disse skivene inn under et spesielt mikroskop, så kan vi se avtrykket av bakterien, forklarer Grenne.

Det var sammen med sju andre forskere fra Canada, Australia, USA og England, at Grenne har studet bergarter hentet ut fra nordøstlige Canadas Hudson-bukt.

Prøvene ble samlet inn av forskere fra University College of London for to år siden, deriblant doktorgradstudenten Matthew Dodd.

- Men vi har jobbet med lignende bergarter i flere tiår, sier Grenne om norske forskere.

Selv har han vært geolog siden 70-tallet.

- En viktig brikke

- Hvordan tas funnet imot av forskningsmiljøet?

- Vi synes det er stort. Det er morsomt, og det er fint at Norges Geologiske Undersøkelse har mulighet til å være med på så spennende forskningsoppgaver. I et sånt prosjekt er vi avhengig av internasjonalt samarbeid, sier han.

- Geologi er som et stort puslespill der man stadig legger små brikker som gjør at man kan se helheten. Dette er en viktig brikke. For en som aldri har blitt ferdig til å pusle, så er dette en stor, stor utvikling.

Richard Branson mener må belage oss på å kolonisere andre planeter. Han er mannen bak blnt annet Virgin Galactic, som i utgangspunktet har planer om å sende turister ut i verdensrommet. Video: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer Vis mer