Forskere navngir ny menneskeart

Arten har fått navnet homo bodoensis, og levde på jorda for mer enn en halv million år siden, ifølge forskerne.

DØDE UT: En ny menneskeart, som det antas at døde ut for 200 000 år siden, er nå identifisert av en gruppe forskere. Arten ble utryddet lenge før moderne mennesker migrerte ut av Afrika. Foto: Ettore Mazza / Swns / NTB Vis mer
Publisert

Det er en gruppe forskere fra Winnipeg-universitetet i Canada hevder å ha identifisert den til nå ukjente menneskearten - homo bodoensis, skriver The Guardian.

- Å navngi en ny art er en stor sak, sier Mirjana Roksandic, hovedforfatter bak den nye forskningsstudien, som er publisert i Evolutionary Anthropology Issues News and Reviews.

Forskerne bak studien mener at arten er forfedre til de første menneskene i Afrika.

Ny DNA-teknikk

I sitt arbeid undersøkte forskerne fossiler fra Afrika, hvor arten har er identifisert. Det dreier seg imidlertid ikke om nye fossiler, men derimot om nye undersøkelse av gamle, skriver New Scientist.

Tradisjonelt har man antatt at fossilene måtte stamme fra to andre menneskearter; homo heidelbergensis eller homo rhodesiensis, men forbedret DNA-teknikk forvirret forskerne, fordi flere av fossilene syntes å stamme fra både homo heidelbergensis og homo rhodesiensis.

Dette får nå forskerne til å konkludere med at det dreier seg om en helt ny menneskeart.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 16.12.2011 UNNSKYLD-DAGEN: Australias urbefolkning har ennå ikke fått noen offisiell unnskyldning. Vis mer

Økt forståelse

Og navnet den har fått er altså homo bodoensis. Homo betyr menneske, mens bodoensis angir hvilken slekt det dreier seg om, skriver Berlingske.

Navnet bodoensis stammer fra en hodeskalle funnet i Bodo D'ar i Awash River-dalen i Etiopia.

Forskerne fra Winnipeg-universitetet håper den nye oppdagelsen vil bidra til en større forståelse av den menneskelige evolusjonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.