KAN VÆRE HISTORISK: Isaac F. Silvera har sammen med et forskerteam på Harvard University i USA laget det som tilsynelatende kan være et helt nytt materiale: metallisk hydrogen. Video: Harvard University Vis mer

Metallisk hydrogen

Forskere skal ha laget et materiale som aldri har eksistert på jorda før

- Som å være førstemann opp på Mount Everest.

(Dagbladet): På 1930-tallet, i kvantemekanikkens spede begynnelse, oppstod en revolusjonerende teori som dessverre ikke lot seg gjennomføre i praksis. Forskere verden over har grublet på denne teorien siden. Hvem klarer først å få det til?

Men så, i 2017, kommer det plutselig en oppdatering. Noen har klart det.

Du kan selv høre Isaac F. Silvera forklare gjennombruddet i videoen over.

INN I HISTORIEBØKENE?: Isaac F. Silvera er forskeren som potensielt står bak et av historiens store gjennombrudd. Foto: Skjermdump Vis mer

Materialet kan potensielt være revolusjonerende på flere områder. Som Silvera selv så entusiastisk påpeker, kan dette gjennombruddet gi nye elektriske ledninger, som kan overføre og lagre energi uten tap.

Dette kan også sende romfarten til nye høyder. Ved å konvertere metallet tilbake til sin opprinnelige form, frigjøres nemlig enorme mengder energi.

- Hvis dette skulle vise seg å stemme er det som å være førstemann opp på Mount Everest. Målt på en historisk skala fra 1 til 10, vil en slik oppdagelse være en klar 10-er, forklarer Asle Sudbø, som er professor ved institutt for fysikk ved NTNU i Trondheim.

Men, før forskerne lar champagnekorkene fly, må det avklares om resultatet Silvera viser til er ekte. Og det er det delte meninger om, innad i miljøet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ekstremt krevende eksperimenter

Så, hva er det egentlig snakk om at Silvera har gjort, som ikke forskere har klart å få til på over 80 år?

Asle Sudbø forklarer:

- De hevder altså å ha klemt molekylær hydrogen væske sammen under et så enormt trykk (4 millioner atmosfærer), at hydrogen-atomene faller fra hverandre, slik at en får en væske av frie elektroner og frie protoner. En slik væske kan lede elektrisk strøm, og er derfor et metall.

Sudbø legger ikke skjul på at selv om teorien bak det hele utvilsomt er korrekt, så vil han ikke anerkjenne gjennombruddet riktig ennå.

SPENT PÅ VERIFISERING: Asle Sudbø er professor ved institutt for fysikk ved NTNU i Trondheim. Foto: NTNU. Vis mer

- Dette er ekstremt krevende eksperimenter, primært fordi trykkene som kreves er så enorme. I tillegg er hydrogen et stoff som reagerer veldig lett med andre stoff, noe som påvirker stabiliteten til det eksperimentelle systemet, forklarer han.

- Det er en hel del nye eksperimenter og tester som må gjøres for at man skal kunne konkludere at man faktisk har laget metallisk hydrogen, sier Sudbø.

Kan ta tid

Sudbø er til gjengjeld klar på at grunnforskning av denne ekstreme typen har en tendens til å gi resultater som kan være svært nyttige for folk flest, men da oftest på lang sikt. Det som forøvrig også skjer, er at vi får såkalte «spin-off»-resultater underveis.

- En ting som allerede har kommet ut av denne grunnforskningen, er at man har kommet frem til en svært effektiv måte å produsere svært sterke industri-diamanter, med en rekke anvendelser, opplyser Sudbø.

Disse diamantene har det tatt 10-15 år å fremstille. Siden de er kunstige, har de også langt færre urenheter, og blir derfor mye sterkere enn dem man finner i naturen.

- Men hvilken betydning har slike potensielle gjennombrudd for forskermiljøet?

- Det at man faktisk får det til, endrer hele landskapet på hvordan man tenker på et problem. Slike gjennombrudd har krevd at man utvikler nye teknikker for å få resultatene. Når noen først har brutt igjennom en barriere, brytes også en psykologisk barriere, og flere laboratorier vil vite at det går an å få til. Da kommer helt sikkert nye resultater i kjølvannet, svarer Sudbø.