KVINNELIG KRIGER: Siden denne graven ble funnet på 1880-tallet, trodde arkeologer at dette var en mann. Nye analyser viser at det var en kvinne og at de også kunne være krigere under vikingtiden. Foto: Hansen/Stolpe/Uppsala UniversitetetVis mer

Forskere trodde lenge at dette var en mann. Nye analyser kan endre vikinghistorien

Ifølge en svensk studie kunne kvinner ha høyere rangering enn menn under vikingtida.

(Dagbladet): Arkeologer ved Universitetet i Uppsala i Sverige og Universitetet i Stockholm delte nylig en studie i forskningsmagasinet American Journal of Physical Anthropology om at også kvinner var krigere under vikingtida.

Ifølge studien kunne også kvinnelige krigere ha høyere rangering enn menn.

Trodde det var en mann

På 1880-tallet ble det funnet et skjelett av en person i en vikinggrav i Birka utenfor Stockholm. Da utgravningen var ferdig, trodde de at de hadde funnet skjelett til en mannsperson.

For da skjelettet ble funnet, lå det ved siden av et sverd, en øks og andre våpen som stammer fra vikingtida. Også en rustning og to hester lå i graven.

Ifølge arkeologer er det en typiske kjennetegn for en mannsgrav fra den tiden, skriver Forskning.no.

Men nye DNA-analyser viser at det er en kvinne.

Over 1000 år gammel

Forskerne anslår at vikinggraven er fra midten av 1000-tallet. Det som er typisk å finne i en kvinnegrav er smykker, tøy og vevsutstyr.

- Dette er en første formelle og genetiske bekreftelsen på at det er en kvinnelig vikingkriger, sier Mattias Jakobsson, professor ved Universitetet i Uppsala, i en pressemelding.

Forskerne tror at kvinnen var en kriger, at hun jobbet med taktikk og strategi, og at hun kunne lede tropper i strid.

- Skriftlige kilder nevner noen ganger kvinnelige krigere, men dette er første gang vi har funnet overbevisende arkeologiske bevis på at de har eksistert, sier Niel Price, professor ved Universitetet i Uppsala, i pressemeldingen.

Funnet kvinner tidligere

Dette er imidlertid ikke første gang at DNA-analyser av skjelett fra vikingtida viser at også kvinner svingte sverdet. Også etter utgravinger i Norge har tidligere analyser vist at kvinner skal ha vært soldater under vikingtida.

Under utgravingen av Osebergskipet, ble det funnet to skjelett som viste seg å være kvinner.

- Det var en sensasjon da det ble oppdaget, men ikke rart. Da vi begynte å snakke om at Birk-krigeren, som virkelig er et symbol, kunne være kvinne, hadde folk vanskeligheter med å godta det. Det er interessant at vi er mindre villige i dag til å forestille oss at krigere kunne være kvinner enn i 1910, sier Charlotte Hedenstierna-Jonson, prosjektleder for forskningsprosjektet, til Aftonbladet.