Stjerneeksplosjon:

Forskere: Verdens eldste helle­ristninger av en supernova er oppdaget

Forskere har funnet helleristninger som forestiller døende stjerner datert 4 300 år før vår tidsregning.

REVOLUSJONERENDE: Indiske forskere kan ha funnet den eldste beskrivelsen av en stjerneeksplosjon som noen gang er oppdaget. Foto: Mayank Vahia / Tata Reseach Institute Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet): Indiske forskere har funnet helleristninger av supernovaer i Kashmir i India. Avbildningen av stjernene som eksploderer kan være den eldste beskrivelsen av fenomenet som noen gang er oppdaget, skriver forfatterne i forskningsrapporten.

Forskere har i flere tiår levd i troen om at helleristningene, som ble oppdaget på Himalayafjellene, avbildet en jaktscene. De sol-liknende gjenstandene i helleristningen har ifølge forskerne lenge blitt bortforklart som nettopp det; To soler, måner eller stjerner.

Himmellegemenes tilstedeværelse har imidlertid pirret en gruppe indiske og tyske astronomers interesse.

Slik kom forskerne ifølge The Guardian ​opp med en ny hypotese: At hilleristningene kan være historiens eldste beskrivelse av en supernova, eksplosjonen av en døende stjerne, som noen gang er oppdaget.

Funnet for femti år siden

Arkeologer fant helleristningene for nesten et halvt århundre siden. Det har tidligere blitt gjort utgravninger av helleristninger som kan dateres tilbake til 4 300 år før vår tidsregning i området det ble funnet i.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.