REVOLUSJONERENDE: Indiske forskere kan ha funnet den eldste beskrivelsen av en stjerneeksplosjon som noen gang er oppdaget. Foto: Mayank Vahia / Tata Reseach InstituteVis mer

Stjerneeksplosjon:

Forskere: Verdens eldste helle­ristninger av en supernova er oppdaget

Forskere har funnet helleristninger som forestiller døende stjerner datert 4 300 år før vår tidsregning.

(Dagbladet): Indiske forskere har funnet helleristninger av supernovaer i Kashmir i India. Avbildningen av stjernene som eksploderer kan være den eldste beskrivelsen av fenomenet som noen gang er oppdaget, skriver forfatterne i forskningsrapporten.

Forskere har i flere tiår levd i troen om at helleristningene, som ble oppdaget på Himalayafjellene, avbildet en jaktscene. De sol-liknende gjenstandene i helleristningen har ifølge forskerne lenge blitt bortforklart som nettopp det; To soler, måner eller stjerner.

Himmellegemenes tilstedeværelse har imidlertid pirret en gruppe indiske og tyske astronomers interesse.

Slik kom forskerne ifølge The Guardian ​opp med en ny hypotese: At hilleristningene kan være historiens eldste beskrivelse av en supernova, eksplosjonen av en døende stjerne, som noen gang er oppdaget.

GAMMEL: Helleristningene forestiller to jegere, en okse og historiens eldst dokumenterte stjernedød. Foto: Mayank Vahia / Tata Reseach Institute Vis mer

Funnet for femti år siden

Arkeologer fant helleristningene for nesten et halvt århundre siden. Det har tidligere blitt gjort utgravninger av helleristninger som kan dateres tilbake til 4 300 år før vår tidsregning i området det ble funnet i.

Motivet forestiller to jegere, en okse og to strålende, runde objekter på himmelen, som det tidligere har blitt spekulert i om kan være soler. En gruppe astrofysikere i India og Tyskland slo seg imidlertid ikke til ro med den forklaringen.

- Vår første tanke var at det ikke kunne være to soler. Vi tenkte at det må ha vært et objekt som dukket opp og vekket interessen til personen som hogget ut helleristningen, skriver Mayank Vahia i forskningsrapporten.

Eldste, dokumenterte supernova

Stjerner som dør i store eksplosjoner kalles supernovaer. De utgir signaler som stråles ut i verdensrommet i tusenvis av år. Signalene tillater astronomer å spore koordinatene deres og tiden de døde. Det var slik Vahia og kollegaene hans fant ut hvilke stjerne det var snakk om.

- Vi så etter en stjerne som må ha skint sterkere enn månen på nattehimmelen, men som også var synlig på dagtid, sa han.

Fra Kashmir oppdaget de at supernovaen må ha oppstått nær stjernebildet oreon, som også er kjent for å være jegernes scene. Dermed forstod forskerne at helleristningen ikke skulle forestille et jaktmotiv, men hele himmelen.

Tidligere var den eldste, dokumenterte supernovaen observert i Kina. Den dateres tilbake til 800 år før vår tidsregning.