Forskerjukset går verden rundt

-Men skader ikke norsk forskning, tror fagredaktør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Pr. mandag ettermiddag har et 50-talls store aviser og medisinske fagtidsskrifter i alle verdensdeler skrevet om forskerjukset ved Rikshospitalet/Radiumhospitalet. Med i det regnestykket er vel å merke bare de engelskspråklige - med nettutgave.

-Dette kommer ikke til å skade norsk forsknings omdømme. Jeg er temmelig sikker på at vi kan slappe av på det punktet, skriver allikevel redaktøren i forskning.no i en artikkel i dag under overskriften \'Dyden i behold\'.

Forskningsredaktørens kronargument er at \'alle andre\' har blitt tatt for juks før. -Omtrent det eneste unntaket har vært oss, Norge, skriver redaktør Tunstad og trekker fram en rekke historier fra forskningssvindelens brokete historie. Han starter med to ferske historier fra våre naboland.

I Sverige ble det avdekket for to-tre år siden at en framstående forsker hadde tatt i mot penger fra en tobakksfabrikant store deler av sin forskningskarriere for å tone ned skadevirkningene ved røyking.

I 2004 ble en av Danmarks fremste biologer hengt ut for å ha forfalsket data i flere oppsiktsvekkende artikler. Og redaktøren i forskning.no ramser opp historier fra Tyskland, USA, England og Frankrike.

Tunstad mener det er bemerkelsesverdig få historier om norske forskere som har jukset. Superstjernen i norsk forskning - oppdageren av leprabasillen, Gerhard Armauer Hansen - høstet storm for deler av sin forskning. Han ble dømt for brudd på regelen om informert samtykke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trukket fra The Lancet

Det prestisjetunge forskningsstidsskriftet The Lancet har gått motsatt vei av nyhetsbyråene og de store nettstedene. I løpet av helgen har The Lancet strøket fra sin nettutgave forsker, lege og tannlege Jon Sudbøs forfalskede forskningsartikkel fra 15. oktober i fjor: Non-steroidal anti-inflammatory drugs and the risk of oral cancer: a nested case-control study.

Advarte mot jukseartikkel

Ifølge TV 2 Nettavisen advarte den framtredende amerikanske kreftforskeren Michael Thun allerede i fjor The Lancet mot å trykke skandalepublikasjonen fra Jon Sudbø. Thun, som er visepresident i den amerikanske kreftforeningen, ble spurt av The Lancet om å skrive en kommentar til Sudbøs oppsiktsvekkende forskningsresultater - i samme nummer som artikkelen skulle trykkes.

Thun stusset over en del punkter i artikkelen, men The Lancets ansvarlige sa at de ikke fikk sjekket disse spørsmålene på grunn av kort frist til trykking. Da sa Thun nei takk til å kommentere artikkelen.

Seinere har det vist seg at overlegen ved Rikshospitalets kreftavdeling har diktet opp 454 pasienter for å vise at Ibux og andre febernedsettende medisiner reduserer faren for at røykere skal få munnhulekreft.

Tilbud om ny jobb

   Den norske forskerbløffen til tross - vinterens største forskerskandale stammer fra Sør-Korea. Lille julaften sto den verdenskjente stamcelleforskeren Hwang Woo-suk fram og innrømmet at han hadde fabrikert data underveis.

  Han var forskeren bak verdens første klonede hund og hadde samlet over en kvart milliard norske kroner i forsknignsmidler.

-Vi ble fullstendig blendet og gale av vårt arbeid, sa den sørkoreanske professoren da han sto fram med sin brøde for åpne mikrofoner.

I dag skriver Aftenposten at den fallerte professoren er tilbudt ny jobb fra et omstridt UFO-selskap som vil utvikle kloneteknologi i jakten på det evige liv.