VIRUS: Under isen i Sibir ble det nylig oppdaget det som antas å være et 30 000 år gammelt kjempevirus. En gruppe franske forskere forbereder seg nå på å gjenopplive viruset i kontrollerte former, og advarer samtidig om at global oppvarming kan vekke farlige mikroskopiske virus og bakterier. Foto: AFP PHOTO / Genomic Information Laboratory Director and structural Marseille / CNRS / Aix-Marseille University School of Medicine / NTB ScanpixVis mer

Forskerne forbereder seg på å gjenopplive 30 000 år gammelt kjempevirus funnet i Sibir

Advarer samtidig mot livsfarlige epidemier.

(Dagbladet): Under isen i Sibir ble det nylig oppdaget det som antas å være et 30 000 år gammelt kjempevirus.

En gruppe franske forskere forbereder seg nå på å gjenopplive viruset i kontrollerte former, og advarer samtidig om at global oppvarming kan vekke farlige mikroskopiske virus og bakterier. Det skriver nyhetsbyrået AFP.

Kjempevirus Viruset, som blir kalt «Mollivirus sibericum», har ikke vært aktivt siden forrige istid, men skal nå få livets gnist tilbake, men forskerne understreker at de først vil forsikre seg om at det ikke er skadelig for mennesker eller dyr.

Oppdagelsen ble kunngjort denne uka i tidsskriftet US National Academy of Sciences, og er den fjerde oppdagelsen av sitt slag siden 2003.

Viruset blir som nevnt klassifisert som et såkalt «kjempevirus», noe som vil si at det må være lenger enn 0,001 milimeter. Mollivirus sibericum er 0,006 milimeter.

Advarer Gjennomsnittstemperaturen på jorda er høyere i år enn den har vært noen gang siden de startet målinger. Det gjør blant annet at de arktiske og subarktiske regionene, som tidligere har vært landeområder med permafrost, ikke lenger er så dypfryst som tidligere.

- Noen få viruspartikler som fortsatt er i stand til å smitte kan være nok dersom de kommer i nærheten av noe eller noen som er mottakelige, sier Jean-Michel Claverie, en av de ledende forskerne i gruppa, til AFP.

Og sjansen for at noen skal bli eksponert øker. Regionene der forskerne har gjort disse funnene er rike på mineraler - olje spesielt. Det vil bli aktuelt å industrialisere disse etter hvert som bakketemperaturen stiger og isen smelter.

- Dersom vi ikke er forsiktige, og vi industrialiserer disse områdene uten å ta forhåndsregler, risikerer vi å en dag vekke et virus som «kopper». Virus vi gikk ut fra at var utryddet, sier han.

Spanskesyken En ting er at man kommer over organismer som er 30 000 år gamle, men forskerne har også latt seg forbløffe av et annet aspekt ved de forhistoriske organismene.

De er ikke bare større, men genetisk sett er de langt mer komplekse enn de virusene som i dag er hverdagskost. Mollivirus sibericum har mer enn 500 gener, mens en annen familie kjempevirus som ble funnet i 2003, Pandoravirus, har 2500. Til sammenlikning har InfluenzaA-viruset åtte gener.

I 2004 gjenopplivet amerikanske forskere viruset som var skyld i den beryktede Spanskesyken som tok livet av mellom tre og fem prosent av verdens befolkning tidlig på slutten av 1910-tallet - et sted mellom 50 og 100 millioner mennesker.

Grunnen til dette var at de ville opparbeide seg en forståelse for hvorfor nettopp dette viruset var så ekstremt smittsomt.