FARER FREMDELES RUNDT  Ultrafiolett og synlig lys som har blitt sendt ut fra de første stjernene farer fremdeles rundt i universet. Astronomene kaller denne tåka av stjernelys for ekstragalaktisk bakgrunnslys. Foto: Nasa Goddard Space Flight Center
FARER FREMDELES RUNDT Ultrafiolett og synlig lys som har blitt sendt ut fra de første stjernene farer fremdeles rundt i universet. Astronomene kaller denne tåka av stjernelys for ekstragalaktisk bakgrunnslys. Foto: Nasa Goddard Space Flight CenterVis mer

Forskerne har observert lys fra universets første stjerner

Stammer fra universets opprinnelse for 13,7 milliarder år siden.

(Dagbladet): Det er et forskerteam i delstaten California som nylig gjorde oppdagelsen.

Helt siden den første stjerna ble tent, har lyset fra stjernene strømmet ut i verdensrommet. Nå har forskerne klart å fange opp disse strålene - og skille lyset fra gamle og nye stjerner, melder Space.com.

På fagspråket kalles fenomenet for ekstragalaktisk bakgrunnslys, eller extragalactic background light (EBL).

De gamle stjernene skiller seg ut - EBL er fotonenes ensemble, skapt av alle stjerner og sorte hull i universet. EBL inkluderer også lyset fra de første stjernene som begynte å skinne. Vår kunnskap om lyset som blir sendt ut fra vanlige stjerner er ganske god, men ved å måle EBL har vi klart å skille ut lyset fra de første stjernene, sier astrofysiker Marvo Ajello som leder prosjektet.

Forskerne gjorde oppdagelsen ved å analysere målinger fra fjerne sorte hull gjort med NASAs Fermi Gamma-Ray Space Telescope. Lyset som er registrert kommer fra stjerner som ble skapt da universet var ca. 0,6 milliarder år gammelt, skriver Space.com

Ekspertene tror at de første stjernene var relativt annerledes enn de relativt nye stjernene. De gamle stjernene var mer massive, og hadde et masseinnhold på opptil hundre ganger solas masse. De var varmere, lysere og levde kortere enn det stjernene gjør i dag.

Nye funn De nye målingene kan hjelpe astronomene med å få svar på flere grunnleggende spørsmål om førstgenerasjonsstjernene. Blant spørsmålene er hvor raskt de ble til og når de ble til.

ENORME SORTE HULL:  Bildet viser plasseringen av 150 enorme sorte hull, såkalte blazars. Foto: NASA/DOE/Fermi LAT Collaboration
ENORME SORTE HULL: Bildet viser plasseringen av 150 enorme sorte hull, såkalte blazars. Foto: NASA/DOE/Fermi LAT Collaboration Vis mer

- Vi trenger virkelig å forstå denne perioden. På det nåværende tidspunktet har vi teoretiske modeller, men vi trenger å teste dem, sier Volker Bromm, astronom ved Austin-Universitetet i Texas.

Målet til forskerne er etter hvert å få et glimt av selve stjernene. Ifølge Space.com kan den nye teknologien i James Webb Space-teleskopet, som er etterfølgeren av Hubble-teleskopet, gjøre jobben. Nyvinningen ventes å være fungerende i 2018.

- Å finne disse stjernene er veldig viktig, men umulig i dag. Webb-teleskopet som kommer om noen år kan kanskje vise oss de første galaksene. Slik kan vi anslå mengdene og rollene til disse stjernene i universets begynnelse, sier forskningsleder Ajello.

Forskerne har observert lys fra universets første stjerner