Forskerne har oppdaget en ekte «dødsstjerne»: - Dette er noe ingen mennesker har sett før

Solsystemet rives i stykker.

DØDSSTJERNE: Ved hjelp av Kepler-teleskopet har en gruppe astronomer oppdaget en «dødsstjerne» Star Wars verdig i stjernebildet Jomfruen. Illustrasjon: Mark A. Garlick/Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics via AP/NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Ved hjelp av Kepler-teleskopet har en gruppe astronomer oppdaget en «dødsstjerne» Star Wars verdig i stjernebildet Jomfruen.

Onsdag ble det kunngjort at de hadde observert et objekt i bane rundt den hvite dvergen, og at denne gikk i en slags dødsspiral da den sakte men sikkert ble revet i stykker.- Dette er noe ingen mennesker har sett før. Vi ser et solsystem bli ødelagt, sier Andrew Vanderburg ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge. Han er hovedforfatter av den rykende ferske rapporten som publiseres i tidsskriftet Nature.

Hvit dverg Observasjonene forteller at objektet får i bane snaue 840 000 kilometer fra den hvite dvergen. Det er omtrent avstanden fra jorda til månen, og tilbake igjen.

En hvit dverg er det siste stadiet i utviklingen til stjerner som er lik vår egen sol. De ble først anerkjent i 1910, men fikk ikke navnet sitt før Willem Luyten kom på banen tolv år senere.Vanderburg og astronomene han arbeider med har en teori om at objektet som nå sakte men sikkert destrueres, en gang var en planet. De tror så at banen til denne planeten har blitt ustabil, og at den har blitt «slynget innover» mot sentrum av solsystemet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.