DØDSSTJERNE: Ved hjelp av Kepler-teleskopet har en gruppe astronomer oppdaget en «dødsstjerne» Star Wars verdig i stjernebildet Jomfruen. Illustrasjon: Mark A. Garlick/Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics via AP/NTB ScanpixVis mer

Forskerne har oppdaget en ekte «dødsstjerne»: - Dette er noe ingen mennesker har sett før

Solsystemet rives i stykker.

(Dagbladet): Ved hjelp av Kepler-teleskopet har en gruppe astronomer oppdaget en «dødsstjerne» Star Wars verdig i stjernebildet Jomfruen.

Onsdag ble det kunngjort at de hadde observert et objekt i bane rundt den hvite dvergen, og at denne gikk i en slags dødsspiral da den sakte men sikkert ble revet i stykker.

- Dette er noe ingen mennesker har sett før. Vi ser et solsystem bli ødelagt, sier Andrew Vanderburg ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge. Han er hovedforfatter av den rykende ferske rapporten som publiseres i tidsskriftet Nature.

Hvit dverg Observasjonene forteller at objektet får i bane snaue 840 000 kilometer fra den hvite dvergen. Det er omtrent avstanden fra jorda til månen, og tilbake igjen.

En hvit dverg er det siste stadiet i utviklingen til stjerner som er lik vår egen sol. De ble først anerkjent i 1910, men fikk ikke navnet sitt før Willem Luyten kom på banen tolv år senere.

Vanderburg og astronomene han arbeider med har en teori om at objektet som nå sakte men sikkert destrueres, en gang var en planet. De tror så at banen til denne planeten har blitt ustabil, og at den har blitt «slynget innover» mot sentrum av solsystemet.

Solsystemet som er hjemstedet til denne «dødsstjernen» fra virkeligheten, ligger 570 lysår fra vårt eget solsystem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Megastrukturer Det var også Kepler-teleskopet som ble benyttet i oppdagelsen Dagbladet omtalte for ei uke siden. Da hadde Jason Wright, som til daglig holder til ved det anerkjente Penn State University i USA, lagt frem en teori om at de hadde oppdaget en stjerne med «fremmede megastrukturer» som gikk i bane rundt den.

- Jeg ble fascinert over hvordan det så ut. «Aliens» skal alltid være den siste hypotesen man jobber utfra, men dette ser ut som noe man forventer at en fremmed sivilisasjon kan bygge, sa han til det amerikanske magasinet The Atlantic.

Bakgrunnen for Wrights fascinasjon for akkurat denne stjerna, er en oppdagelse gjort av Tabetha Boyajian som arbeider som professor ved Yale.

- Aldri sett noe slikt Kepler-teleskopet fungerer slik at det måler lyset som kommer fra ulike stjerner. Er det små ujevnheter i disse kan det være en indikasjon på at det er planeter eller andre objekter som går i bane rundt nevnte stjerner. I alle fall om ujevnhetene kommer med regelmessige intervaller.

Allerede i 2011 begynte KIC 8462852 å vekke forskernes interesse, og den ble beskrevet som både «interessant» og «merkelig», men det er først nå, i en omfattende rapport, at de konkrete funnene blir kommentert. De gir indikasjoner på at det er en rekke objekter som kretser rundt stjerna, men den slår fast at det ikke er snakk om planeter det er snakk om.

Boyajian er også leder for en egen gruppe kalt «Planetjegerne» som bearbeider de enorme mengdene data fra teleskopet, og i rapporten presenterer hun en rekke forklaringer på hva som kan være årsaken til de spesielle målingene som kommer fra stjerna. Problemet er bare at ingen av dem er veldig troverdige.

- Vi har aldri sett noe slikt. Det var virkelig merkelig. Vi trodde først det måtte være feil i dataene vi hadde fått eller at teleskopet hadde beveget på seg, men alt var i orden.

FAST Det er dog ikke bare amerikanerne som jakter på liv der ute blant stjernene. I Kina bygges i disse dager det som skal bli verdens største teleskop.

Den gigantiske konstruksjonen vil ha en diameter på 500 meter, og har nettopp derfor fått tilnavnet «FAST» (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope).

Kinas statlige nyhetsbyrå Xinhua, opplyser at FAST vil bli ferdigstilt i 2016, og vil kunne plukke opp signaler som er over 10 milliarder lysår unna. Prosjektet ble påbegynt i 2011.

- Et radioteleskop er som et sensitivt øre, som lytter etter radiosignaler fra hvitt støy in universet. Det er som å lytte etter lyden av sikader i tordenvær, sier Nan Rendong, forskningsansvarlig på FAST-prosjektet, til Xinhua.

I stedet for å være plassert over bakken, er teleskopet er bygd i et naturlig søkk i terrenget.

Dette, kombinert med geografien i området og den avsidesliggende plasseringen i Guizhou-provinsen, gjør at forstyrrende radiostøy fra vår egen planet vil reduseres.

Planet-slekt Så seint som i juli avslørte NASA at de hadde identifisert den første planeten på størrelse med jorda som ligger i en «beboelig sone» rundt en sol-liknende stjerne.

NASA beskrev planeten som «Jordas eldre og større søskenbarn».

- Denne oppdagelsen, og funnet av elleve andre mindre planeter i «beboelig soner», utgjør nok en milepæl i jakten på å finne «den nye Jorda», opplyste NASA.

Planeten er 1 400 lysår unna vår jordklode.