«BOMBARDERES» AV RADIOBØLGER: Forskere har oppdaget flere mystiske radiobølger fra verdensrommet. Illustrasjonsfoto: NASA/Dima Zel/Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Forskerne klør seg i hodet: - Hvor er de fra og hva skaper dem?

Det er oppdaget flere mystiske radiobølger fra verdensrommet. Men hvor kommer de fra og hva er det som skaper dem?

The Guardian omtalte tidligere i år at gjentatte radiobølger er observert fra verdensrommet for første gang siden det først ble oppdaget i 2007.

Forskere mener «FRB» - hurtige radioglimt - dreier seg om et kraftig astrofysisk fenomen som oppstår milliarder av lysår unna Melkeveien.

Ellers vet vi svært lite om hva dette er og hvordan de oppstår. Men at radiobølgene i dette tilfellet er gjentakende, kan hjelpe forskerne litt på vei.

- Fram til nå var det bare én av disse radiobølgene registrert som var gjentakende. At vi nå finnes en til, viser at det mest sannsynlig finnes flere. Jo mer vi kan undersøke, jo bedre kan vi forstå dette fenomenet - hvor de kommer fra og hva som skaper dem, sier Ingrid Stairs, astrofysiker ved Universitetet i British Columbia til The Guardian.

Framskritt

CNN omtaler disse radiobølgene som at jorda blir bombardert med et mystisk, usynlig lys. Varigheten er bare på noen tusendeler av et sekund.

Få av typen har blitt registrert, men antallet øker stadig. Det kommer fram i en forskningsrapport publisert i januar. På bare to måneder er 13 nye radiobølger registrert.

Ifølge CNN går teoriene ut på at radiobølgene kan stamme fra rester av supernovaer eller stråling fra såkalte svarte hull.

Men nettopp på grunn av at fenomenet nå har vist seg å være gjentakende, kan forskerne trolig utelukke førstnevnte teori, da en stjerne trolig eksploderer bare én gang.

Flere teorier

Rapporten skal også ha avdekket at fenomenet trolig skjer oftere enn det vi har klart å registrere.

FRB ble først oppdaget i 2007, etter at forskere undersøkte arkivdata som Parkes Observatory i Australia hadde samlet inn i 2001.

De fant ut at det hadde blitt observert energirike glimt av radiostråling 24 august 2001, som bare varte noen millisekunder. Siden det var første gangen noe slikt ble observert, antok man at det var en målefeil et sted, at det for eksempel kunne skyldes sauer som løp inn i elektriske gjerder. Det hjalp ikke at man litt seinere måtte medgi at noen av observasjonene de trodde var radioglimt skyldtes mikrobølgeovner.