Forskerne manipulerte genene til lammet Rubis, slik at det skulle bli selvlysende. Så sendte en sint forsker det til slakteren

Endte på et fransk kjøkkenbord.

BEKLAGER: Benoit Malpaux, president of the INRA, beklager det som har skjedd, men understreker at det ikke er farlig å spise slik kjøtt. Foto: AFP PHOTO / THOMAS SAMSON / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Kjøtt fra et lam med arvemateriale fra en manet har trolig havnet på et eller flere franske middagsbord. Det skjedde etter en konflikt ved National Institute for Agronomic Research (INRA), skriver Le Parisien.

Det er nå satt i gang en politietterforskning av saken, skriver The Guardian. Det er ulovlig å selge genmanipulert kjøtt i Frankrike, skriver The Telegraph.

Lammets mor het Emeraude, og forskerne hadde modifisert arvematerialet hennes, slik at det inneholdt et protein fra en manet.  I 2014 ble lammet Rubis født, og det hadde da dette genet i sitt arvemateriale.

Emeraude og Rubis var del av et forskningsprogram kalt Green Sheep, hvor det eksperimenteres med genmanipulering hos dyr. Målet med å sette i manetarvematerialet var at dyrene skulle få grønnaktig selvlysende farge og delvis gjennomsiktig hud, slik at det skulle bli mulig å se på konsekvensen av en senere hjertetransplantasjon, skriver The Guardian.

Rubis ble sendt til slakteren etter at en labratorietekniker angivelig lurte sjefen sin til å signere et dokument som godkjente det hele. Da sjefen oppdaget hva som hadde skjedd, unnlot han å fortelle noe til sine overordnede. Det skal ha vært en konflikt mellom de to, skriver The Guardian.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.