Forskjellig praksis i værkaos

Under de ekstreme værforholdene som regjerte på Gardermoen mandag, fikk de to store norske flyoperatørene isningsskader på flere fly. SAS holdt sine fly på bakken, mens Braathens fly tok av.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DÅRLIG VIFTE-FORM: - Når flygerne ga gass og motorene ble varme, ramlet isen inn i motoren, forklarer flyteknisk inspektør Per Holmquist i SAS.

Skadene på Braathens' fly ble ikke oppdaget før de ankom sine destinasjoner.

- Betyr dette at det er farligere å fly med Braathens enn med SAS?
- Nei, det er ikke tilfelle. Motorene på våre fly er meget robuste og tåler kanskje betydelig mer ising enn motorene på SAS-maskinene, sier informasjonsdirektør Audun Tjomsland i Braathens.

Ulik praksis

På grunn av særdeles uvanlige klimatiske forhold mandag kveld, var flyene på Gardermoen utsatt for den verste isingen i manns minne. Klokka 22 på kvelden var det så ille at både Braathens og SAS innstilte all aktivitet etter en felles prøveflyging.

Før det hadde Braathens fått skade på seks maskiner. I går ble disse reparert i Ålesund, Kjevik, Stavanger, Værnes, Molde og Billund .

I løpet av samme periode ble fem SAS-fly skadd. Men i går sto alle disse flyene i SAS' gigantiske flyhangar på Gardermoen. Ett fly tok av, men landet etter noen minutter. To take-off ble avbrutt og de siste to stoppet før de kom så langt.

- Våre prosedyrer fungerte og ble fulgt. Situasjonen var hele tida under kontroll, sier produksjonssjef Erik Throndsen i SAS. Han ville ikke svare på om det hadde vært farlig dersom SAS-maskinene hadde tatt av.
Informasjonsdirektør Simen Revold i SAS mener det skyldes tilfeldigheter at hans fly ble stoppet på Gardermoen, mens flyene fra Braathens ikke ble det.

Svindyre vifter

Braathens regner med å være i full drift i dag tidlig. - Vi har skiftet 100 vifteblader i motorne til 70000 kroner stykket, sier Tjomsland.

- Vi skal nå gjøre konsekvensene minst mulig for våre reisende. Alle flyene er forhåpentligvis i drift innen fredag når juletrafikken starter, sier Revold.

Ekspertmekanikere var i går på vei fra Sverige for å skifte viftebladene på SAS-motorene. En motor hadde fått innvendige skader og skal erstattes av en ny motor på vei fra Sverige.

Nytt lavtrykk

På det verste har det vært ni graders temperaturforskjell mellom bakken og lufta over Gardermoen. Vakthavende meteorolog Børje Johansson ved Meteorologisk institutt forteller at de ekstreme værforholdene i første rekke skyldes et lavtrykk i Norskehavet.

- Det samme lavtrykket som skaper uværet langs mørekysten, gir en varm luftstrøm over Østlandet. Samtidig er det kaldt langs bakken, sier Johansson. Uværet er nå på vei nordover, men det er ventet et nytt lavtrykk i morgen.

- Dersom temperaturen langs bakken fortsatt er så lav, kan problemene med ising oppstå på nytt, sier Johansson.