- Forsøk på å kjøpe journalister vil bli et økende problem

- I et samfunn der alt er til salgs, tror jeg vi vil få se mer av at journalister blir forsøkt kjøpt. Og noen vil bite på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold.

- Ap-statsråder går rett fra regjeringskontorene til Næringslivets Hovedorganisasjon og skaper tvil om hva de står for. Det skjer en profesjonalisering der alle jobber for å påvirke dagsorden, og der både politikere og journalister vil la seg bruke, sier han.

Han mener at undersøkende, dyktige journalister som blir forsøkt kjøpt til taushet, må ta dette som et kompliment.

- Når de svarer nei, er det et gode for journalistikken, sier Kokkvold, som mener journalister bør holde seg til rollen sin og ikke gå over til informasjons- og PR-bransjen.

En av dem som holdt seg til journalistikken, er Nettavisens nye sjefredaktør, Gunnar Stavrum. Sammen med finansjournalisten Odd Harald Hauge opplevde han å bli tilbudt 15 millioner kroner for å la være å utgi ei bok om skipsrederen John Fredriksen.

Avslo tilbud

- Tilbudet kom da vi spiste middag sammen med Fredriksen og en av hans medarbeidere på restaurant Tepaniki på Aker Brygge. Vi hadde intervjuet Fredriksen, og han visste at boka kom til å avsløre mindre heldige sider ved hans business. Det passet ham svært dårlig å få fram dette på et tidspunkt hvor han søkte oppdrag for et nytt oljeproduksjonsskip til 2,5 milliarder. Vi antok at det var bakgrunnen for ønsket om at vi skulle skrinlegge prosjektet, sier Stavrum.

- Vi ble selvfølgelig fristet, men fant raskt ut at det ville være en dårlig idé å gå med på noe slikt. I stedet skrev vi om tilbudet i boka, sier Stavrum. Den kom ut i 1991. At Fredriksen mente alvor, ble seinere bekreftet av nå avdøde advokat Sture Eriksen.

Alt for penger

- Noen tror at en kan kjøpe alt for penger, og det er langt på vei sant, sier Stavrum. Han mener det er naivt å tro at ikke norske journalister er blitt kjøpt til næringslivet på grunn av sin pågåenhet, men at de ikke nødvendigvis har vært bevisst dette selv.

- Se på Statoil og de andre oljeselskapene, og hvem som jobber med informasjon der. Det er i stor grad tidligere, flinke oljejournalister. Ikke noe galt om dem, men effekten av disse ansettelsene er at vi har fått mye mindre kritisk journalistikk rundt olje- og gassvirksomheten. Og det synes jeg er synd, sier Stavrum.

- Noen tror det er mulig å kjøpe alt for penger. Men jeg har selv aldri blitt bedt om hjelp til å kjøpe brysomme journalister, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Geelmuyden i Geelmuyden.Kiese.