Forsøk på å tekkes alle

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både statsminister Jens Stoltenberg og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell møtte opp i Klossen barnehage i Oslo i går. For første gang ble en stortingsmelding om kvalitet i barnehagen lagt fram. Fokus flyttes fra kvantitet til kvalitet: Fra barnehageplasser og makspris til pedagogikk og styrking av barnehagene som læringsarenaer. Regjeringen skal bruke suksesskortet med «barnehagerevolusjonen» for hva hver plass er verdt i valgkampen.

Den viktigste kvalitetshevingen er flere førskolelærere – som Solhjell nå vil kalle barnehagelærere – og økt kompetanse hos de ansatte. Allerede til høsten økes antallet studieplasser i førskolelærerutdanninga med nærmere tusen. De kontroversielle forslagene handler derimot om språkkartlegging av barnehagebarna og overføring av dokumentasjon til skolene.

Solhjell sier han ikke vil gjøre barnehager om til skole. Barnehagene har en egenverdi. Men kunnskapsminister argumenterer samtidig for mer språktesting og evaluering, men ikke såkalt screening eller testing der ferdigheter summeres til poeng. Regelverket for språktestingen skal klargjøres. Det skal ryddes opp. Solhjell framstår påfallende uklar når han forsvarer testingen i «Politisk kvarter» i NRK: Det skal testes mer – men ikke på den harde, kvantitative måten Oslo kommune og andre høyrekommuner gjør. Solhjell går langt i å møte Høyres krav om en mer effektiv, kunnskapsbasert barnehage. Det er ikke lett å se forskjellen på Høyres testing av barnehagebarna og Solhjells kvalitative kunnskapsoverføring. Troen på objektive verktøy for å måle overdrives. Skolene får allerede i dag beskjed når elever trenger spesiell oppfølging. Men overføring av informasjon er ikke uproblematisk. Barn stemples som avvikere – allerede før skolestart. Trenden i hele utdanningsløpet er stadig nye krav til kartlegging og måling. Men problemer som for lengst er avdekket følges ofte ikke opp. Det kan virke som Solhjell ikke våger tro på det han selv sier.