Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Forsøkte å felle ut spoilerne

- Teknisk svikt, sier flygerne om dødsulykken på Stord. Får støtte av Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 (Dagbladet.no): Pilotene på flyet som havarerte på Stord hevder det var teknisk svikt som førte til at spoilerne ikke felte seg ut under landing, ifølge Havarikommisjonen.

- I samtaler med pilotene har de oppgitt, uavhengig av hverandre, at de gjentatte ganger hadde forsøkt å felle ut spoilerne, men uten resultat, sier konstituert direktør i Statens havarikommisjon for transport, Grete Myhre, til NTB.

- Teknisk svikt

Spoilerne skulle ha redusere løftet fra vingene. Normalt skulle indikatorlys ha vist at spoilernes to uavhengige system fungerer. Men i dette tilfellet kom ikke lysene på som forventet.

- Spoilerne fungerte ikke. Dette er en flytype der mye av bremseeffektet går via dem. I I tillegg var rullebanen fuktig, noe som reduserte friksjonen mellom hjulene og rullebanen, sier direktøren  til Dagbladet.no.

Hun går langt i å renvaske besetningen ombord etter dødskrasjet.

- Sannsynligvis var dette en teknisk feil. Det finnes imidlertid flere muligheter til å bremse når ett system svikter. En av tingene vi skal undersøke i tida framover er hva som kan ha gått galt i tillegg til selve spoilerbremsingen, opplyser Myhre, som mener pilotene ikke hadde noe valg da de innså at nedbremsningen ikke gikk som normalt.

Besetningen fant det ikke forsvarlig å avbryte landingen, og i et siste forsøk på å stoppe, la de flyet inn i skrens mot venstre.

image: -  Forsøkte å felle ut spoilerne

- De gjorde det som var riktig ut fra den situasjonen de befant seg i . Det er som i en bil, når man merker at bremsene ikke tar, vil man automatisk prøve å få til en skrens for å unngå at aksellerasjonen bare øker, sier hun.

Sjekker vedlikehold

Direktøren forteller at granskerne har tatt med seg det som var igjen av spoilerne fra ukykkesstedet for å finne ut hvorfor de ikke fungerte. Havarikommisjonen gjennomgår også alle deler av flyselskapet rutinemessig, noe som omfatter blant annet veldikeholdsrutiner og trening av flygere.

- Samtidig håper vi å få ut informasjon fra flight data recorder som kan understøtte funnene vi gjør, sier Myhre til Dagbladet.no.

Fire mennesker omkom, mens tolv kom seg ut i tide i flyulykken på Stord tirsdag i forrige uke.

image: -  Forsøkte å felle ut spoilerne