FARLIG: På tredje forsøk klarte pilotene å lande denne Boeing 737-800-maskinen på St. Helenas splitter nye flyplass. Livsfarlige fallvinder gjør skandaleprosjektet til tre milliarder kroner ubrukelig. Foto: Paul Tyson

Først da milliardflyplassen på den øde øya sto ferdig oppdaget de at den var ubrukelig

Dermed ble den gamle postbåten kalt tilbake.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

De trodde de skulle få både flyforbindelse til omverden - og oppleve en inntektsgivende turiststrøm.

Nå omtales flyplassbyggingen til tre milliarder kroner på St. Helena som den største tabben i britisk bistandshistorie.

På St. Helena raser næringslivet.

I følge Financial Times krever de erstatning og kompensasjon fra den britiske regjeringen fordi turistboomen uteblir på ubestemt tid.

Mye tyder på at det ikke bare var keiser Napoleon som møtte veggen på det gudsforlatte stedet, 3 134 kilometer nordvest for Cape Town.

Napoleons siste stopp

Etter slaget ved Waterloo i 1815 ble Napoleon for sikkerhets skyld fraktet til det best avsidesliggende stedet man kunne tenke seg. Derfor havnet han på St. Helena, der han levde i seks år før han utåndet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn