Først gjennom skandaletunnelen

Det lekker mye mindre enn vi trodde i Romeriksporten. For hver dag som går, kan anleggsarbeiderne registrere mindre og mindre vann fra tak og vegger. Dagbladet har som førstemann testet den skandaleombruste tunnelen på Gardermobanen. Og vi kunne nærmest gå tørrskodde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tunnelen er 13,2 km lang. 6 km har alt fått skinner, mens 6 km er klare for skinnelegging. Det problematiske området utgjør 1,2 km - og lekkasjene er i ferd med å avta.

90 prosent av arbeidet med Gardermobanen er ferdig - og Dagbladet har som de første prøvereist fra flytogterminalen på Oslo S til Romeriksporten. Deretter har vi kjørt dresin innover i tunnelen. Alt ser klappet og klart ut, og arbeiderne vi treffer inne i tunnelen, er skråsikre på at alt blir klart til 8. oktober 1998. Kriseområdet med lekkasjer er på bare 1,2 km - av en total jernbanestrekning på nesten 60 km.

- Dette fikser vi

- Lekkasjene skal vi ordne, sier alle anleggsarbeidere vi treffer. De sier at man ikke kan sammenlikne situasjonen i dag med den for noen uker og måneder siden.
Nå er det ikke nødvendig å bruke vernedress - det drypper litt her og der - og hullene tettes etter hvert. Problemet er at når man tetter ett hull, kommer vannet ut et annet sted. Men tunnelarbeiderne er kjent med denne situasjonen. Og tett skal det bli - det lover de som har sprengt den 13,2 km lange tunnelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Romeriksporten er Norges lengste tunnel for transport. Bare noen vannkrafttunneler er lengre. Det er kjørt ut 300000 lastebillass med stein. Nå legges det skinner og planeres.

Dagbladet har kjørt flyplasstoget på nye østerrikske skinner - lagt på plass av svenske arbeidere. Men kulten er norsk.

To typer tog

15000 passasjerer skal hver dag ta flytoget til Gardermoen. Det blir to typer tog. De spesielle flytogene skal kjøre fra Asker til Gardermoen, og det blir et tog hvert tiende minutt. Prisen for en person blir trolig fra 120 til 140 kroner - med rabatter for familier.

Intercitytog vil også gå til Gardermoen. De stopper på turen fra Skien til Lillehammer og Otta. Prisene på de vanlige togene blir mye lavere - man snakker om rundt halve prisen. Men da blir også reisetida lengre. Også togene til og fra Trondheim vil stoppe på Gardermoen.

Parker ved toget

I første rekke blir det trolig forretningsfolk som vil ta flytoget - mens «vanlige reisende» i større grad vil fristes av intercitytog til lavere pris. Og togene får ikke samme plattform på Oslo Sentralstasjon.

Det bygges parkeringshus rett ved flytogterminalen, med plass til 580 biler. I tillegg blir det en utendørs parkeringsplass for 70 biler. Ingen vil ut med hva det vil koste å parkere ved terminalen. Det blir neppe under 120 kroner døgnet. Derimot blir det gratis å parkere ved andre stasjoner langs toget.

Fra parkeringshuset eller avstigning for taxi blir det cirka 200 meter å gå til toget. Det er også en raskere vei - men skal du inn i terminalen, blir det langt. Det blir ikke mulig å ekspedere bagasje fra terminalen.
På Gardermoen er det bare 50 meter til flyplassekspedisjonen - opp en rulletrapp og inn til flyselskapene. Men det er høydeforskjell mellom perrongen og toget - så bagasjen må du løfte inn i toget. Og i toget er det er dårlig med plass til bagasjen.

Flytogene har røykeforbud.

PÅ SKINNER: Med dresin testet Dagbladets reporter den nylagte skinnegangen i Romeriksporten i går.
Dagbladets Knut Moberg