Første gang de gjorde dette, ble det verdens mest sette reklame på nett

Nå gjør de det igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Siden videodelingstjenesten Youtube så dagens lys for åtte år siden, har stadig flere og flere reklameannonsører innsett verdien av å dele nye reklamevideoer på nettet.

Rundt fire milliarder filmklipp blir vist på nettstedet hver dag, og det lastes opp rundt 60 timer ny video hvert minutt, ifølge Wikipedia.

Med nok oppmerksomhet og morsomt eller interessant innhold, kan en Youtube-video derfor nå millioner av mennesker verden over.

Nettopp det betyr at Youtube er en gullgruve for reklamebransjen.

Verdensrekord Men kampen om Youtube-seerne er knallhard, og derfor må annonsørene levere reklamevideoer som skiller seg ut, underholder eller provoserer.

Det greide vannprodusenten Evian med sin video «Roller Babies» i 2009.

Reklamen innehar nemlig den offisielle Guinness-verdensrekorden for tidenes mest sette reklamevideo på nett.

Videoen, som viser dansende, akrobatiske babyer som gjør ekstreme stunt på rulleskøyter, satte rekorden etter å ha blitt sett 25 687 416 ganger på nettet.

Og populariteten har ikke dalt siden den gang. I skrivende stund er den nå sett av over 65 millioner på Youtube.

Dalende salgstall Men suksess på nettet, betyr ikke nødvendigvis økende salgstall.

For mens babykampanjen gikk sin seiersgang på nettet, gikk imidlertid vannsalget til Evian ned med 25 prosent, ifølge Jonah Berger, professor i markedsføring ved University of Pennsylvania, skriver Business Insider.

Det hindrer likevel ikke Evian i å satse på babyer også i sin nye kampanje.

Fredag slapp de oppfølgeren til suksessvideoen.

Netthit på kort tid Og det viser seg at babyer gir vannprodusenten god oppmerksomhet - i alle fall fra seere på nett.

For allerede etter fire dager på Youtube, har reklamen «Baby&Me» blitt sett av over 21 millioner.

I videoen ser voksne speilbilder av seg selv som babyer, og begynner å danse synkront med baby-speilbildene sine.

Babyreklamene fremmer Evians slagord «Live Young», og forsøker å formidle at vi alle er ungsindige på vår helt egen måte.