GRATIS KOLLEKTIVTRANSPORT: Luxemburg blir første land i verden som innfører gratis kollektivtransport til alle landets innbyggere. Foto: NTB Scanpix.
GRATIS KOLLEKTIVTRANSPORT: Luxemburg blir første land i verden som innfører gratis kollektivtransport til alle landets innbyggere. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

Kollektivtransport i Luxemburg

Første land i verden gjør all kollektiv­transport gratis

Vil det samme være mulig i Norge?

Fra 1. januar 2020 blir kollektivbilletten historie i Luxemburg. Med det blir landet det første som innfører gratis kollektivtransport for alle sine innbyggere.

Det var et av valgløftene til statsminister Xavier Bettel, som ble gjenvalgt i oktober, og innsatt onsdag denne uka.

Koalisjonsregjeringen mellom Bettels demokratiske parti, arbeidernes parti og de grønne har i valgkampen lovet å prioritere klima høyt.

Flere byer har vært tidligere ute med å tilby gratis kollektivtransport til sine innbyggere. Tallinn var først ute av de europeiske hovedstedene, da de innførte ordningen i 2013.

Luxemburg blir imidlertid det første landet som kjører satsingen ut i fullskala.

Trafikkaos

Ifølge The Guardian lider landets hovedstad under et enormt trafikkaos. Om lag 100 000 mennesker er bosatt i byen, men ytterligere 400 000 pendler til og fra jobb i byen, også fra nabolandene Frankrike, Belgia og Tyskland.

For å bøte på problemet har myndighetene de siste åra vist en progressiv holdning til kollektivtransport. I sommer ble det gratis for alle under 20 år å reise kollektivt, og de har investert store summer i å holde billettprisene lave.

Ifølge The Independent koster driften av landets kollektivtransport en milliard euro, eller om lag 9,7 milliarder kroner, årlig. Billettinntektene utgjør kun tre prosent av de totale kostnadene, og omleggingen vil derfor ikke utgjøre en stor forskjell.

Den ekstra kostnadene vil bli dekket inn av å fjerne skattelette for pendlerne.

Utfordring i Oslo

Også her hjemme er køproblematikken til stor irritasjon for mange bilister. Ifølge fjorårets trafikkdata fra GPS-produsenten TomTom sitter Oslo-borgere mest i bilkø i hele Norden. I enkelte perioder er luftforurensinga så høy at bystyret innfører dager med dieselforbud.

Fra 1. februar neste år blir det billigere for barn å reise kollektivt i Oslo og Akershus. Er gratis kollektivtransport for alle en løsning vi bør innføre her til lands?

Nei, mener forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt, Nils Fearnley.

- Det vil koste vanvittig mye penger, og effekten vil ikke være i nærheten av å rettferdiggjøre de enorme kostnadene, sier han.

INGEN GOD IDÉ: Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt mener gratis kollektivtilbud ikke er løsningen på å få ned biltrafikken. Foto: TØI
INGEN GOD IDÉ: Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt mener gratis kollektivtilbud ikke er løsningen på å få ned biltrafikken. Foto: TØI Vis mer

Han forteller at det har vært gjort noen spredte initiativer, men så få har benyttet seg av tilbudene at det har resultert i miljøkostnader, heller enn besparelser.

- Hvis man vil få ned biltrafikken nytter det ikke å gjøre kollektivtransporten billigere. Det blir litt som å subsidiere vann for å få folk til å drikke mindre brus.

Det vil selvsagt være positivt for dem som synes dagens kollektivpriser er avskrekkende, mener Fearnley, men det er først og fremst kvaliteten på kollektivtilbudet som vil gjøre utslag.

- Av de undersøkelsene vi har gjort, er ikke norske bilister særlig følsomme for prisendringer i kollektivtilbudet. Her ser vi at reisetid, frekvens, direkte avganger og punktlighet er langt viktigere for de aller fleste.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Nguyen Berg, stiller seg bak Fearnley:

- Det er spennende at Luxemburg gjør dette. Også i Oslo er MDG for billigere billettpriser. Samtidig ser vi at kvaliteten på tilbudet det viktigste for de fleste reisende. Derfor gjennomfører vi nå den største utvidelsen av t-banen siden andre verdenskrig, skriver hun i en sms til Dagbladet.

Gratis kollektivtilbud brer om seg

Dette til tross - flere og flere byer innfører gratis kollektivtilbud til sine innbyggere.

Forsker på urbanisering ved Universitetet i Brussel, Wojciech Keblowski, forteller til The Guardian at det i 2017 fantes 99 etablerte nettverk med gratis kollektilbud spredt over hele verden - 57 i Europa, 27 i Nord-Amerika, 11 i Sør-Amerika, 3 i Kina og ett i Australia.

Verdens største finnes i Changning i den kinesiske Hunan-provinsen, og har rapportert om en passasjerøkning på 60 prosent fra dag én.

En studie fra Metropolitics fant en betydelig økning i mobilitet spesielt blant den yngre og eldre delen av befolkningen, samt en økt frihetsfølelse.

Fearnley mener det er interessant at så mange byer satser på kollektivtilbudet, men mener det er bedre måter å motvirke den sosiale ulikheten på, enn å gjøre det gratis å reise.