SVART BOKS: En av tjenestemennene på ulykkesstedet viser frem den svarte boksen til  Egypts statsminister Sherif Ismail (midten). Førstestyrmannen om bord skal ha klaget over flyets tekniske tilstand før den skjebnesvangre avgangen i dag. Foto: REUTERS/Stringer/NTB SCANPIX
SVART BOKS: En av tjenestemennene på ulykkesstedet viser frem den svarte boksen til Egypts statsminister Sherif Ismail (midten). Førstestyrmannen om bord skal ha klaget over flyets tekniske tilstand før den skjebnesvangre avgangen i dag. Foto: REUTERS/Stringer/NTB SCANPIXVis mer

Førstestyrmannen klaget til datteren om ulykkesflyets dårlige tekniske tilstand

Kona står fram på russisk TV.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Førstestyrmannen Sergei Trukhatjev om bord i det russiske ulykkesflyet skal ha klaget over flyets tekniske tilstand like før avgang, melder nyhetsbyråaet AP.

Den statlige russiske TV-kanalen NTV har intervjuet kona til førstestyrmannen. Hun forteller at ektemannen klaget over flyets tekniske tilstand.

- Datteren ringte ham før de tok av. Han klaget før avgang over at den tekniske tilstanden på flyet var langt fra tilfredsstillende, sa kona Natalya Trukhatjeva, melder AP.

- I god stand Flyets operatør, russiske Metrojet, opplyser på sine hjemmesider at det nesten 20 år gamle passasjerflyet var i god stand, og at flygerne var erfarne. Kapteinen om bord, Valery Nemov, skal ha hatt 12 000 flytimer på sin CV, inkludert 3 860 timer bak spakene på ulykkesflytypen Airbus A321-200.

Det kommer i kveld motxstridende meldinger fra egyptiske myndigheter om minuttene før det russiske ulykkesflyet forsvant fra radaren og krasjet

Charterflyet fra flyselskapet Metrojet hadde 224 mennesker om bord de det styrtet på Sinaihalvøya i Egypt i morges. Alle omkom i ulykka, der 17 av passasjerene var barn. Det var 217 passasjerer og et mannskap på sju. 221 var russere og tre ukrainere.

Ingen nødmelding En tjenestemann fra den egyptiske havarikomisjonen skal tidligere i dag ha fortalt at en av pilotene om bord sendte ut en nødmelding om teknisk feil like før flyet forsvant fra radaren. Dette avvises nå av egyptiske myndigheter, melder NTB.

Ifølge Hossam Kamal, som er landets luftfartsminister, var kommunikasjonen mellom passasjerflyet og egyptisk flytrafikkontroll normal fram til det plutselig forsvant fra radaren, skriver regjeringsavisen Al-Ahram.

Redningsmannskap har funnet og tatt hånd om begge de svarte boksene. Det er normalt to bokser knyttet til en flytransport, en som registrerer kommunikasjonen i cockpiten og en som registrer flydataen.

Tror ikke på IS Ulykken skjedde 23 minutter etter at flymaskinen hadde tatt av fra feriestedet Sharm el-Sheikh, på vei til St. Petersburg i Russland. Flyet var av typen Airbus A321-200 som var chartret av reiseselskapet Brisco. Flyet var da i en høyde på 31 000 fot, om lag 10 000 meter.
En Sinai-avdeling av IS som er svært aktive nord for al-Hassanah, hevder at det er de som har skutt ned flyet. Eksperter har uttrykt tvil om at dette stemmer. En skulderholdt missilskyter, eller MANPAS, som gruppen brukte til å skyte ned et egyptisk helikopter i fjor, kunne ikke ha nådd de høydene passasjerflyet fløy i, melder NTB.

Den russiske transportministeren Maxim Sokolov avviser på det sterkeste at passasjerflyet som har styrtet i Egypt er skutt ned av terrorister fra IS.

- Disse meldingene kan ikke tas på alvor. Vi er i tett kontakt med våre kolleger i Egypt og deres luftfartsmyndigheter, og de har ingenting som kan bekrefte at dette er mer enn oppspinn, sa han tidligere i dag ifølge det russiske nyhetsbyrået Interfax.

Tar ingen sjanser Det har i dag vært krisemøter hos en rekke flyselskaper som har ruter som krysser området. Selv om det foreløpig er lite som tyder på at IS har kapasitet til å skyte ned fly i denne høyden, har både Lufthansa og Air France bestemt seg for å stanse sine flyvninger over Sinai.

Fram til ulykkesårsaken kan fastslås med sikkerhet, vil flyene ta en annen rute, melder selskapene.

Oppløst i lufta? En dansk ekspert mener bildene fra ulykkesstedet kan tyde på at flyet gikk i oppløsning i lufta før det traff bakken.

- Det typiske er at når man ser vraket på bakken, så ligger de omkomne relativt tett ved vrakstedet. I dette tilfelle er vrakdelene delt. Dette indikerer at det er skjedd en oppbrytning i luften, sier Paul Humle Harrison, leder for den danske ingeniørforeningen for fly, IDA, til nyhetsbyrået Ritzau.

Redningsarbeidet skjer i et område med åtte kilometers omkrets rundt krasjstedet, men det er sannsynlig at det blir utvidet, skriver DPA. Ifølge egyptiske myndigheter er 129 lik funnet etter flystyrten.

KNUST: Det er høyst uklart hva som kan ha skjedd med flyet. Mens IS hevder de har skutt det ned, er det lite som taler for dette. Likevel mener eksperter at det finnes tegn som kan tyde på at flyet gikk i oppløsning før det traff bakken. Foto: EPA/STR/NTB SCANPIX
KNUST: Det er høyst uklart hva som kan ha skjedd med flyet. Mens IS hevder de har skutt det ned, er det lite som taler for dette. Likevel mener eksperter at det finnes tegn som kan tyde på at flyet gikk i oppløsning før det traff bakken. Foto: EPA/STR/NTB SCANPIX Vis mer