FULLE PÅ JOBB: Fire besetningsmedlemmer var fulle på jobb da de skulle fly til Kreta med norske charterturister lørdag. Nå er de alle varetektsfengslet. Foto: Tipser
FULLE PÅ JOBB: Fire besetningsmedlemmer var fulle på jobb da de skulle fly til Kreta med norske charterturister lørdag. Nå er de alle varetektsfengslet. Foto: TipserVis mer

Forsvarer: - De endelige resultatene fra Folkehelseinstituttet kommer om to til tre dager

Besetningsmedlemmer var fulle på jobb. Nå vil politiet utvide siktelsen mot kapteinen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet på Gardermoen pågrep lørdag morgen fire personer i en flybesetning etter at kaptein, styrmann og to flyvertinner blåste over 0,2 i promilletest. Dette er et brudd på luftfartsloven.

Mandag ettermiddag avgjorde Nedre Romerike tingrett at alle skal varetektsfengsles. De erkjenner alle straffskyld i henhold til siktelsen.

De to flyvertinnene ble varetektsfengslet i én uke, mens styrmann og kaptein ble varetektsfengslet i to uker. De førstnevnte tok betenkningstid på avgjørelsen, mens kaptein og styrmann anket fengslingen til Eidsivating lagmannsrett på stedet.

Air Baltic forbereder oppsigelse av mannskapet på grunn av skaden de har påført selskapet, opplyser flyselskapet. Selskapet skriver i en pressmelding at de nå har innført nye sikkerhetstiltak. Flyselskapet har nå besluttet at alle besetningsmedlemmer må ta utåndingsprøve før de flyr.

De fire ansatte er nå suspendert fra sine stillinger.

Utvidelse av siktelsen Aktor Camilla Ek Sørensen opplyser overfor Dagbladet at politiet planlegger å utvide siktelsen mot kapteinen, ettersom han hadde et overordnet ansvar for de tre andre besetningsmedlemmene.

Politiet vil også etterforske hvorvidt en utvidelse kan være aktuell for styrmannen (andrepiloten). De vil se på hvilke rolle- og ansvarfordeling de to hadde i saken.

Fulle på jobb Utåndingstesten tatt på de fire besetningsmedlemmene i flyet like før de ble anholdt, viste at kapteinen hadde 0,68 i promille, styrmannen hadde 1,44. En av de to flyervertinnene hadde 1,04 i promille.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I de foreløpige resultatene fra Folkehelseinstituttet hadde styrmannen 1,2 i promille, mens kapteinen hadde 0,4 i promille. De to kabinansatte hadde henholdsvis 0,8 og 0,4 promille i blodet. Politiet opplyser at sikkerhetsmarginen på de midlertidige resultatene er høy, og at promillen dermed vil være høyere i de endelige resultatene.

Dagbladet får opplyst av forsvarer til de kabinansatte, Kari Karlsen Aas, at man regner med å få de endelige resultatene fra Folkehelseinstituttet innen to til tre dager.

Retten skriver i kjennelsen at de antar at besetningsmedlemmene vil kunne pådømmes innen kort tid etter at disse resultatene fra Folkehelseinstituttet foreligger og at etterforskningen er ferdig.

Retten skriver så at saken kan løses som en tilståelsessak ved utløp av fengslingsperioden.

- Feiltrinn I kjennelsen, som Dagbladet har fått tilgang på av forsvarer Jørund Lægland, fremgår det at den siktede ønsket å gå fri fram til saken kommer opp for retten av familiære årsaker. Dette ønsket fikk han ikke innvilget.

- Det var et feiltrinn som ødelegger min families fremtid, sa kapteinen om at han var full på jobb.

Den latviske kapteinen har ingen tilknytning til Norge, og ønsket heller å bo på hotell i Norge enn å bli fengslet. Dette hadde han midler til, opplyste han overfor retten. Han opplyste at han vil komme tilbake til Norge til rettssaken, og at han ikke vil undra seg straffeforfølgelse.

Reell fare for unndragelse Retten fant så at det med skjellig grunn kan mistenkes at kapteinen har begått en straffbar handling som vil medføre høyere straff en 6 måneder i fengsel fordi han var påvirket av alkohol i tjeneste.

Det fremgår av kjennelsen at kapteinen videre hadde et overordnet ansvar for resten av besetningen.

Kapteinen sa at han var villig til å levere inn sitt pass og melde seg for politiet hyppig for å kunne bo på hotell.

Retten fant likevel at det var grunn til varetektsfengsling, ettersom det er grunn til å frykte for at siktede vil unndra seg straffeforfølgning. Dette spesielt med hensyn til at han ikke er bosatt i Norge og ikke har noe tilknyntning til Norge.

- Det er en brist i tankerekken til aktor. Aktor vil utvide siktelsen, men han (kapteinen) har bare tilstått forholdene han er siktet for nå. Dette er ikke en kriminell mann. Har har kommet opp i en ulykksalig hendelse som han nå tar ansvar for, sier forsvarer Jørund Lægeland, som legger til at hans klient frykter for sitt arbeidsforhold og at han forstår hvor alvorlig denne saken er for ham.

- Jeg tror dette er en type avgjørelse som kan få et annet utfall i lagmannsretten, sier forsvareren.

90 dager Det blir videre vist til en avgjørelse fra Borgarting lagmannsrett fra 2008 hvor en kabinansatt ble idømt ubetinget fengsel i 90 dager for å ha gjort tjeneste på et fly mens han var alkoholpåvirket.

Lagmannsretten skrev da at ansvars- og farepotensialet ville vært større for en kaptein og flyver enn dersom kabinansatte var påvirket. Tingretten skrev dermed at den latviske kapteinen kunne vente seg en ikke ubetydelig ubetinget fengselsstraff. 

Styrmannen beklaget seg Utåndingsprøven til styrmannen viste 1,44, mens blodprøven analysert av Folkehelseinstituttet viste 1,2 i promille. Han hadde dermed høyest promille av besetningsmedlemmene.

Han beklaget seg dypt for retten, og fryktet for sitt inntektsgrunnlag. Han ville helst også dra til Latvia i påvente av rettssak eller på hotell. Retten fant likevel at faren for unndragelse var reell, og mannen ble varetektsfengslet i to uker. Denne avgjørelsen anket styrmannen på stedet.

- Jeg har altfor mye å miste for å kunne stikke av, sa styrmannen i fengslingsmøtet.

VIL UTVIDE SIKTELSEN: Aktor Camilla Ek Sørensen vil utvide siktelsen mot kapteinen, ettersom han hadde et overordnet ansvar for de andre besetningsmedlemmene. Foto: Ådne Husby Sandnes / Dagbladet
VIL UTVIDE SIKTELSEN: Aktor Camilla Ek Sørensen vil utvide siktelsen mot kapteinen, ettersom han hadde et overordnet ansvar for de andre besetningsmedlemmene. Foto: Ådne Husby Sandnes / Dagbladet Vis mer

Styrmannen sa at det han er gjort er dypt beklagelig og at han nå frykter for eget inntektsgrunnlag. Han sa videre at hans tid i luftfarten er forbi.

- Jeg vil ikke kunne få meg jobb i luftfarten igjen, sa han.

Skulle fly til Kreta Besetningen skulle etter planen frakte charterturister til Khania på Kreta med et Boeing 737-fly, og var leid inn av Startour.

De tilhørte flyselskapet Air Baltic, bekrefter kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i Startour overfor Dagbladet. Dette var dagens første avgang, som ble utsatt til 09.30.

De fire besetningsmedlemmene er siktet etter luftfartsloven §6-11, hvor det framgår at ingen må ha promille større en 0,2 i tjenestetida. Det er videre siktet etter §6-12, hvor det framgår et rusforbud for flybesetning i tidsrommet åtte timer før tjenestetida starter og de seks første timene etter tjenestetidas opphør. De er videre siktet for å ha promille på over 0,2 innenfor dette tidsrommet

ULYKKSALIG: Forsvarer for kaptein og styrmann, Jørund Lægeland synes det er rart at aktor tar opp å utvide siktelsen i et fengslingsmøte. Han var klar på at hans klient kun tilsto de forholdene han var siktet for nå. Foto: Ådne Husby Sandnes / Dagbladet
ULYKKSALIG: Forsvarer for kaptein og styrmann, Jørund Lægeland synes det er rart at aktor tar opp å utvide siktelsen i et fengslingsmøte. Han var klar på at hans klient kun tilsto de forholdene han var siktet for nå. Foto: Ådne Husby Sandnes / Dagbladet Vis mer