FORSVARER: Kapteinen ønsker ikke å erkjenne noe han ikke har satt seg inn i. Hans forsvarer er Jørund Lægland.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
FORSVARER: Kapteinen ønsker ikke å erkjenne noe han ikke har satt seg inn i. Hans forsvarer er Jørund Lægland. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Forsvarer: - Like greit å sone i fengsel. Bedre enn å betale for hotell

Kapteinen samtykker til varetektsfengsling fram til 17. september.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag behandler Nedre Romerike tingrett alle de fire sakene mot kapteinen, styrmannen og de to flyvertinnene fra flyselskapet Air Baltic som blåste rødt i promillekontroll lørdag 8. august på Oslo lufthavn.

Styrmannen, som erkjente straffskyld for både brudd på avholdsplikten, som gjelder 8 timer før starten på tjenestetiden, og for å ha vært påvirket av alkohol i tjenestetiden etter luftfartsloven, karakteriserer det hele som en stor tragisk feil. Han ble av tingretten dømt til seks måneders ubetinget fengsel.

Han ønsket seg tilståelsesdom. Det gjorde ikke hans tidligere kaptein, ifølge forsvarer Jørund Lægland. Kapteinen samtykket til varetektsfengsling fram til hovedforhandlingene 17. september. Retten fant også at mannen kunne varetektsfengsles.

Utvidet siktelse Ettersom politiet utvidet siktelsen på fredag, ønsker ikke kapteinen å gå med på en tilståelsesdom. Dette fordi han ikke har hatt tid til å sette seg inn i forholdene han er siktet for. Dermed tok retten fatt på begjæringen om videre varetektsfengsling av kapteinen.

Kapteinen er siktet for de samme to postene som styrmannen. I tillegg er han siktet for å ha kjent til at de øvrige besetningsmedlemmene var beruset i tjenestetiden, og dermed for å ha prøvd på å ta av med et fly som ikke var «behørig bemannet».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet mener at dette er straffeskjerpende ettersom han hadde det overordnede ansvar for besetningen. Strafferammen for brudd på denne bestemmelsen er bøter eller fengsel i to år, samme som for de overnevnte bruddene.

Trenger tid Kapteinen erkjenner å ha vært påvirket av alkohol i tjenesten, men erkjenner ikke å ha drukket åtte timer før avgang.

Kapteinen informerte om i retten at han trenger tid til å sette seg inn i den utvidede siktelsen som gjelder hans overordnede ansvar, og ønsker derfor ikke ta stilling til spørsmål om straffeskyld for om han prøvde å ta av med fly som ikke var «behørig bemannet».

Det er på bakgrunn av unndragelsesfaren at politiet ønsker å holde kapteinen fortsatt varetektsfengslet. Politiet har begjært kapteinen fengslet fram til 17. september. Dette samtykket kapteinen til.

- Det er like greit å sone disse dagene i fengsel. Det er bedre enn å betale for hotell, sier forsvarer Jørund Lægland for retten. Dette sa han fordi både kapteinen og styrmannen i utgangspunktet ikke ønsket å være fengslet, men å bo på hotell fram til hovedforhandlingen. De dagene de soner i varetekt, vil gå i fradrag i den endelige fengselsstraffen.

- Må vurdere egen situasjon Kapteinens forsvarer, Jørund Lægland, opplyser overfor Dagbladet at dette vil bli opplyst om helt i starten av rettsmøtet, og at rettsmøtet dermed vil ta for seg begjæring om ny varetektsfengsling.  

- Man skal ha en forsvarlig håndtering av dette, og da trenger jeg tid til å ha en samtale om den nye siktelsen som er basert på en alvorlig bestemmelse. Det har vi ikke rukket, sier Lægland til Dagbladet.

Kapteinen ville gå med på tilståelsesdom etter den første siktelsen. Men må vurdere sin stilling nå som politiet har utvidet siktelsen med at han hadde et større ansvar.

 - Verken jeg eller min klient har fått satt oss ordentlig inn i den nye siktelsen. Dermed vil vi med en gang si når vi kommer inn for retten at det ikke blir noen tilståelsesdom, sier Lægland. Min klient må ha tid til å vurdere sin egen situasjon. Dette fordi strafferammen kan bli så mye høyere. Hvis man blir siktet for noe, må man ha satt seg inn i siktelsen før man erkjenner forholdene, sier Lægland.