Forsvaret aner ikke hvem de har solgt jagerfly til, hvem de representerer, eller hva de er brukt til

Amerikansk milliardær har disponert to norske jagerfly i sju år uten noen form for kontroll.

I TEXAS: Bildet viser de to norske F-5-jagerflyene på den private flyplassen i Fort Worth i Texas i 2011. Siden 2008 har tre ukjente private selskaper disponert de operative kampflyene uten noen kontroll fra norske myndigheter. Nå er de solgt til ett av selskapene, uten at noen vet hvem de representerer. Foto: Mike Selby
I TEXAS: Bildet viser de to norske F-5-jagerflyene på den private flyplassen i Fort Worth i Texas i 2011. Siden 2008 har tre ukjente private selskaper disponert de operative kampflyene uten noen kontroll fra norske myndigheter. Nå er de solgt til ett av selskapene, uten at noen vet hvem de representerer. Foto: Mike Selby Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I sju år har et privat amerikansk selskap med bare to ansatte disponert Forsvarets to siste F-5-jagerfly uten kontrakt eller tillatelse verken fra norske eller amerikanske myndigheter. Nå er flyene solgt til selskapet, uten at noen har sjekket hvem de er.

Ingen kan si om kampflyene er blitt brukt, og hva de eventuelt er brukt til. Men lagringen på Fort Worth i Texas har skjedd uten gyldig eksporttillatelse fra Norge eller nødvendige tillatelser fra USA.

To andre selskaper i USA har forsikret, lagret og vedlikeholdt flyene med reservedeler. De har holdt flyene i full operativ stand helt uten kostnader for Forsvaret. Tross forsøk, har Forsvarsdepartementets internrevisjon ikke fått forklart hva årsaken til dette er, eller kunnet fastslå om de norske jagerflyene har vært i bruk.

Funnene til Forsvarsdepartementets internrevisjon er så mistenkelige at de nå blir oversendt til Økokrim.

Billigsalg Som Dagbladet kunne avsløre forrige uke, trodde Forsvaret de hadde gjort en god deal med å selge alle sine 15 utrangerte F-5-jagerfly til milliardæren Ross Perot jr.s selskap Northern General Leasing (NGL) for 91 millioner kroner i slutten av 2007. To av flyene, som drev testflyging i California, ble fløyet til milliardærens flyplass i Texas i påvente av salg. Men så gikk avtalen i vasken og flyene ble stående. Hjemme i Norge ble de resterende 13 flyene etter hvert gitt til norske yrkes- og militære skoler, museer og til pidestaller på Luftforsvarets stasjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer