I TEXAS: Bildet viser de to norske F-5-jagerflyene på den private flyplassen i Fort Worth i Texas i 2011. Siden 2008 har tre ukjente private selskaper disponert de operative kampflyene uten noen kontroll fra norske myndigheter. Nå er de solgt til ett av selskapene, uten at noen vet hvem de representerer. Foto: Mike Selby
I TEXAS: Bildet viser de to norske F-5-jagerflyene på den private flyplassen i Fort Worth i Texas i 2011. Siden 2008 har tre ukjente private selskaper disponert de operative kampflyene uten noen kontroll fra norske myndigheter. Nå er de solgt til ett av selskapene, uten at noen vet hvem de representerer. Foto: Mike SelbyVis mer

Forsvaret aner ikke hvem de har solgt jagerfly til, hvem de representerer, eller hva de er brukt til

Amerikansk milliardær har disponert to norske jagerfly i sju år uten noen form for kontroll.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I sju år har et privat amerikansk selskap med bare to ansatte disponert Forsvarets to siste F-5-jagerfly uten kontrakt eller tillatelse verken fra norske eller amerikanske myndigheter. Nå er flyene solgt til selskapet, uten at noen har sjekket hvem de er.

Ingen kan si om kampflyene er blitt brukt, og hva de eventuelt er brukt til. Men lagringen på Fort Worth i Texas har skjedd uten gyldig eksporttillatelse fra Norge eller nødvendige tillatelser fra USA.

To andre selskaper i USA har forsikret, lagret og vedlikeholdt flyene med reservedeler. De har holdt flyene i full operativ stand helt uten kostnader for Forsvaret. Tross forsøk, har Forsvarsdepartementets internrevisjon ikke fått forklart hva årsaken til dette er, eller kunnet fastslå om de norske jagerflyene har vært i bruk.

Funnene til Forsvarsdepartementets internrevisjon er så mistenkelige at de nå blir oversendt til Økokrim.

Billigsalg Som Dagbladet kunne avsløre forrige uke, trodde Forsvaret de hadde gjort en god deal med å selge alle sine 15 utrangerte F-5-jagerfly til milliardæren Ross Perot jr.s selskap Northern General Leasing (NGL) for 91 millioner kroner i slutten av 2007. To av flyene, som drev testflyging i California, ble fløyet til milliardærens flyplass i Texas i påvente av salg.
Men så gikk avtalen i vasken og flyene ble stående. Hjemme i Norge ble de resterende 13 flyene etter hvert gitt til norske yrkes- og militære skoler, museer og til pidestaller på Luftforsvarets stasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Først 26. august i fjor ble de to siste flyene solgt til det samme selskapet. Da var prisen redusert til 120 000 kroner per fly. Tilsvarende fly selges for mellom 6 og 12 millioner kroner på markedet.

BER ØKOKRIM OM HJELP: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide ber nå Økokrim om å etterforske jagerflysalget, som ble sluttført så sent som i januar i år. Foto: Hans A. Vedlog  / Dagbladet
BER ØKOKRIM OM HJELP: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide ber nå Økokrim om å etterforske jagerflysalget, som ble sluttført så sent som i januar i år. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet Vis mer

Ingen kan forstå hvorfor flyene ble solgt så billig, og om det i det hele tatt har vært noen konkurranse rundt salget.

Null kontroll Internrevisjonen begynte å granske salget som følge av Dagbladets avsløringer rundt Forsvarets avhendingsavdeling, og et tips fra en privatperson som selv har vært interessert i flyene. De oppsummerer sine funn i seks svært alvorlige punkter:
 
• Forsvaret har ikke kunnet framvise at kjøperen representerer amerikanske myndigheter. Dette har vært et absolutt krav.

• Flyene har kunnet disponeres av NGL og andre tilknyttede foretak på Forth Worth Alliance Airport i Texas siden februar 2008, uten at Forsvaret kan framvise noen tillatelse fra amerikanske myndigheter eller noen gyldig eksportlisens fra norske myndigheter.

• To foretak som angivelig er tilknyttet NGL har forsikret og vedlikeholdt flyene uten kostnader for Forsvaret. Ingen kan forklare hvorfor, eller om flyene har vært i bruk.

• NGL inngått en avtale med våpenprodusenten BAE som fordrer at flyene er i operativ stand. Men ettersom NGL bare har to ansatte, er det uklart hvem som faktisk har flydd eller skal fly jagerflyene.

• Selve salgsprosessen er så mangelfullt dokumentert at det er umulig å etterprøve at regelverket er fulgt, og om det faktisk har vært en reell konkurranse i markedet.

AVSLØRING: Dagbladet fredag 16. oktober 2015
AVSLØRING: Dagbladet fredag 16. oktober 2015 Vis mer

• Til tross for at salget av flyene har mislyktes flere ganger, er ikke alternative avhendingsmetoder tilstrekkelig vurdert.

«Ukjent selskap» Internrevisjonen i departementet har ikke funnet noen informasjon av betydning om selskapet Forsvaret har solgt jagerflyene til. Selskapet er ikke børsnotert, har ingen hjemmeside, og er heller ikke å finne i bransjeregistre. Det er ikke funnet spor av at selskapet har noen form for utadrettet virksomhet for å tiltrekke seg potensielle kunder, skriver granskerne.

«Basert på tilgjengelig informasjon om NGL ser det ut til at selskapets eneste formål har vært å kjøpe og eie de aktuelle jagerflyene», skriver internrevisjonen i sin rapport.

Granskerne har ikke funnet noe som tyder på at det på noe tidspunkt er gjennomført noen form for bakgrunnssjekk av selskapet Norge har solgt operative kampfly til. De finner heller ingen dokumentasjon som viser at det har noen forbindelse eller avtale med amerikanske myndigheter, noe som er et absolutt krav ved salg av denne type forsvarsutstyr. 

«Det synes ikke å ha vært gjort bakgrunnsundersøkelser av NGL eller andre selskaper som har felles eierskap med NGL, hverken i forbindelse med den opprinnelige avtalen eller ved inngåelsen av avtalen om salg av de to siste flyene i 2014», fastslår internrevisjonen.

Det pekes på klare paralleller til Dagbladets avsløringer rundt de såkalte «Nigeria-båtene», der norske marinefartøy havnet hos en krigsherre i Nigeria via et britisk stråselskap ingen hadde kontrollert. Selv om denne saken har ført til kraftige innskjerpinger av eksportreglementet til UD, omorganisering i Forsvarets logistikkorganisasjon, korrupsjonsavsløringer, politietterforskning og tidenes største kontrollhøring i Stortinget, ble salget av jagerflyene likevel gjennomført og eksporttillatelse gitt så seint som 26. januar i år.

I OPERATIV STAND: Uten noen avtale med norske eller amerikanske myndigheter, har flyene blitt holdt i full operativ stand av sivile selskaper i Texas som ingen vet hvem representerer. Foto: Forsvaret.
I OPERATIV STAND: Uten noen avtale med norske eller amerikanske myndigheter, har flyene blitt holdt i full operativ stand av sivile selskaper i Texas som ingen vet hvem representerer. Foto: Forsvaret. Vis mer

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!