BURSDAG: Den norske F16-flåten fyller 30 år i dag. Her avbildet med nedlagte Fornebu flyplass i bakgrunnen. I forgrunnen et F16A som Norge har kjøpt 60 stykker av, og i bakgrunnen tosetersversjonen F16B som norge opprinnelig kjøpte 14 stykker av. I dag består flåten av 57 fly. Foto: Kristoffer Egeberg
BURSDAG: Den norske F16-flåten fyller 30 år i dag. Her avbildet med nedlagte Fornebu flyplass i bakgrunnen. I forgrunnen et F16A som Norge har kjøpt 60 stykker av, og i bakgrunnen tosetersversjonen F16B som norge opprinnelig kjøpte 14 stykker av. I dag består flåten av 57 fly. Foto: Kristoffer EgebergVis mer

Forsvaret feirer sprek 30-åring

F16 er blitt en gammel traver, men har ti år igjen før pensjonering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Det er i dag nøyaktig 30 år siden det første norske F16-flyet landet på norsk jord.

15. januar 1980 ble det aller første flyet fløyet av Steinar Berg fra flyprodusenten Fokkers fabrikk i Nederland til Rygge flystasjon utenfor Moss.

Norge var da ett av fire europeiske land som sammen med USA bygget og utviklet F16 i partnerskap. Hovedkontrakten lå hos amerikanske General Dynamics, men det i alt 348 flyene samarbeidsnasjonene Norge, Belgia, Nederland og Danmark skulle ha ble satt sammen i Belgia og Nederland, med deler fra alle fem nasjoner.

I alt har Norge kjøpt 74 F16-fly - de siste to levert i 1987.

I løpet av denne tiden har 17 fly havarert. Det siste i mars 2001 da F16-flyet fikk en fugl inn i motoren, via luftinntaket, like før innflyging til Bodø hovedflystasjon. Piloten og en 20 år gammel kvinnelig sersjant som hadde sin jomfrutur måtte skyte seg ut, og overlevde havariet.

I alt har seks personer omkommet i ulykker med F16 siden Norge kjøpte flytypen for 30 år siden. 17 havari på 30 år regnes ikke som mye, opplyser luftforsvaret.

I dag er F16-flåten fordelt på 331 skvadronen og 332 skvadronen i Bodø, og 338 skvadronen på Ørlandet.

F16-programmet har vokst seg til det største kampflyprosjektet noen sinne. Til nå er over 4400 fly bygget i 110 forskjellige versjoner og levert til 25 land verden over.

Selv om de norske flyene nå feirer 30 år, vil de eldste være 40 før de pensjoneres.

I fjor valgte regjeringen å inngå forhandlinger med Lockheed Martin om kjøp av 48 fly av typen F35 Lightning II (også kjent fom Joint Strike Fighter) for å erstatte F16 som Norges nye kampfly. Norge er partner i JSF-programmet, som er et konsortium som ligner det Norge var med på for F16.

F35 vil etter planen først leveres til Luftforsvaret fra 2016 - 2018.