Forsvaret gransker al-Qaida

Forsvarets forskningsinstitutt på Kjeller (FFI) har undersøkt al-Qaidas mediestrategi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rapporten er en samling av Osama bin Ladens intervjuer og erklæringer fra perioden 1990-2002. Den gir ifølge FFI et godt innblikk i ideologi, retorikk og mediestrategi.

Materialet ser ut til å understøtte opplysningene om at al-Qaida har hatt et eget PR-utvalg som har arbeidet systematisk i forhold til både arabisk og vestlig presse.

Rapporten deler den ideologiske virksomheten inn i tre perioder: Tiden før 1996 da uttalelsene hovedsakelig er myntet på arabisk og muslimsk publikum, fra 1996 til 2001 da al-Qaida fikk et mer globalt perspektiv og retter kampen mot USA og i perioden etter 11. september 2001 med uttalelser som viser en organisasjon under press. Erklæringene blir hyppigere og kortere. I tillegg tar al-Qaida ansvaret for spesifikke aksjoner og utstede konkrete trusler.

- Det ser likevel ikke ut til å være noen direkte sammenheng mellom innholdet i al-Qaidas uttalelser på den ene siden og konkrete terrorangrep på den andre. Vi må derfor være forsiktige med å legge for mye vekt på enkeltuttalelser, heter det i rapporten som er laget av forsker Thomas Hegghammer.

(NTB)

DYKTIG MEDIESTRATEG: Forskningsrapporten ser ut til å understøtte opplysningene om at al-Qaida har hatt et eget PR-utvalg som har arbeidet systematisk i forhold til både arabisk og vestlig presse.