UREGISTRERT: Det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global fullførte aldri registreringenav de seks norske ombygde missiltorpedobåtene KNM «Geir», «Hauk», «Jo», «Stegg», «Terne» og «Tjeld» i det britiske skipsregisteret (MCA).  Foto: Forsvaret
UREGISTRERT: Det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global fullførte aldri registreringenav de seks norske ombygde missiltorpedobåtene KNM «Geir», «Hauk», «Jo», «Stegg», «Terne» og «Tjeld» i det britiske skipsregisteret (MCA). Foto: ForsvaretVis mer

Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert

Selskapet som kjøpte krigsskip av Forsvaret fullførte aldri registreringen i Storbritannia. Stikk i strid med UDs krav.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sikkerhetsselskapet som har kjøpt seks tidligere missiltorpedobåter av Forsvaret, har ikke registrert dem under britisk flagg. Stikk i strid med opplysninger Forsvaret har gitt til Utenriksdepartementet så sent som denne uken.

Britisk registrering var et absolutt krav fra Utenriksdepartementet for å tillate salget. At skipene fikk Storbritannia som flaggstat skulle være en forsikring om at selskapet ville følge europeisk- og internasjonal lov. Og at et eventuelt videresalg ville omfattes av britisk eksportkontroll. Men Dagbladet kan i dag avsløre at registreringen aldri ble fullført.

- Seks av fartøyene ble prøveregistrert som handelsfartøy i desember 2012, men kunden fullførte aldri registreringen. Prøveregistreringer varer bare i tre måneder. Skipenes navn er derfor ikke lenger innført i det britiske skipsregisteret som handelsfartøy, og navnene dukker heller ikke opp noen andre steder i registrene, opplyser Mike Douglas fra det statlige Maritime & Coastguard Agency (MCA) til Dagbladet.

Feilinformerte UD? Opplysningene fra det britiske skipsregisteret stider med opplysninger Forsvaret har gitt både Utenriksdepartementet og Dagbladet så sent som tirsdag denne uken:

- På henstilling fra Utenriksdepartementet har vi innhentet følgende opplysninger: Alle seks fartøyene er registrert under britisk flagg. Fartøyene er registrert i klasseselskapet MCA som Pleasure Vessel og fartøyene har engelsk kalle- og radiosignal, sa informasjonsdirektør Marianne Øiahals i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun bekreftet samtidig at dette er opplysninger Forsvaret har fått fra en kontaktperson i det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global, som kjøpte båtene. Dette er det samme selskapet Forsvaret fra før av føler seg lurt av, etter Dagbladets avsløringer om at båtene nå brukes til piratjakt av en tidligere opprørsleder i Nigeria.

At britiske MCA nå avviser at skipene er registrert hos dem, har Forsvaret følgende kommentar til:

- På oppdrag fra UD innhentet vi opplysningene over. De fikk vi fra vår kontaktperson i CAS Global, skriver Øiahals i en epost til Dagbladet.

Brutte løfter Utenriksdepartementet fastholdt onsdag at de godkjente salget basert på Forsvarets opplysninger om kjøper og bruk. Dagbladets avsløringer har til nå avdekket brudd på de fleste av forutsetningene som ble gitt for salget.

- I følge sluttbrukererklæringen skulle fartøyene brukes til fiskerioppsyn utenfor Vest-Afrika, og seile under britisk flagg og med britisk mannskap. Det ble eksplisitt slått fast at fartøyene så ville være underlagt britisk eksportkontrollregelverk, sa Eskil Grendahl Sivertsen.

PÅ JORDET: Det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global, som har kontoradresse (men ikke kontor) på denne campingplassen i Surrey, fortsetter å gi Forsvaret opplysninger som ikke lar seg verifisere.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
PÅ JORDET: Det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global, som har kontoradresse (men ikke kontor) på denne campingplassen i Surrey, fortsetter å gi Forsvaret opplysninger som ikke lar seg verifisere. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

UD har foreløpig valgt å ikke kommentert de siste opplysningene om at selskapet aldri fullførte registreringen.

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!