(Dagbladet): Forsvaret kaller inn eksterne granskere i det internasjonale revisjonsselskapet PricewaterhouseCoopers (PwC) for å gjennomgå salget av gamle marinefartøy etter Dagbladets avsløringer.
I en serie artikler har Dagbladet avdekket at minst åtte norske krigsskip har havnet hos private paramilitære grupperinger i utlandet.
Saken granskes allerede internt hos Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), som har forestått salgene. Men de foreløpige funnene har nå ført til at ledelsen i FLO ber om en full ekstern granskning for å avdekke om ansatte i Forsvaret eller samarbeidspartnere har begått misligheter eller grove saksbehandlingsfeil i forbindelse med avhending og salg av militære fartøy.
- Vi har valgt en ekstern leverandør og gitt et svært vidt mandat fordi vi ønsker at gjennomgangen skal bli så grundig som mulig. Av hensyn til arbeidet som nå gjøres ønsker vi ikke å kommentere eller utdype mer i sakens anledning før dette arbeidet er avsluttet, sier sjef forsyning i Forsvarets Logistikkorganisasjon, oberst Leif Otto Strand, til Dagbladet.
«Betydelige verdier» I mandatet gitt til PwC, datert 14. august, påpeker ledelsen i FLO at det er solgt militære fartøy av betydelige verdier de siste årene, men at det nå er reist spørsmål ved om enkelte av salgene har skjedd i samsvar med gjeldende lov og retningslinjer.
En gjennomgang Dagbladet har gjort viser at de siden 2008 har solgt store fartøy til nærmere 150 millioner kroner, hvorav de åtte Dagbladet til nå har hatt avsløringer rundt, ble solgt for til sammen 82,2 millioner kroner.
I strid med loven Dagbladet har avslørt at flere av skipene er solgt i strid med norsk eksportlovgivning. Kjøperne er private paramilitære sikkerhetsselskaper som verken Forsvaret eller Utenriksdepartementet har sjekket bakgrunnen til. Seks tidligere missiltorpedobåter har havnet i en privat nigeriansk kystvaktflåte kontrollert av den beryktede krigsherren Government Ekpemupolo. Et kysvaktfartøy ble solgt til en privat sørafrikansk våpenhandler som har videresolgt fartøyet til et annet paramilitært selskap i Nigeria.
Det store støttefartøyet KNM «Horten» er solgt til et britisk sikkerhetsselskap registrert på et jorde utenfor London, med klare bindinger til militante i Nigeria og franske leiesoldater. Senest denne uka kunne Dagbladet avsløre at KNM «Horten» også ble forsøkt solgt til en pensjonert amerikansk general som skulle bruke det under borgerkrigen i Libya, finansiert av opprørsledelsen i landet.
PwC får oppdraget Det er det internasjonale revisjonsselskapet PricewaterhouseCoopers (PwC) som har fått i oppdrag å gjennomføre den eksterne granskningen. I mandatet skal selskapet spesifikt granske salget av de åtte fartøyene Dagbladet har hatt avsløringer rundt, samt alle andre fartøysalg granskerne selv ønsker å undersøke nærmere.
PwC får frist til 1. oktober på å utarbeide en skriftlig rapport med sine funn og vurderinger, samt komme med en anbefaling av hvorvidt det er behov for ytterligere granskning.
Allerede er det klart at saken vil bli diskutert i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite. Også Utenriksdepartementet gransker saken internt.
• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!
Nigeria-båtene:
• Dagbladet har gjennom en artikkelserie avslørt hvordan Norske myndigheter har solgt flere marinefartøy til private paramilitære aktører i utlandet.• Nå inngår seks av fartøyene i en privatdrevet marinestyrke eid av en tidligere opprørsleder i MEND-geriljaen i Nigeria. Kystvaktskipet «Titran» utfører paramilitære patruljeoppdrag langs kysten av Vest-Afrika, mens støttefartøyet KNM «Horten» ligger i England der det klargjøres for oppdrag i Vest-Afrika
• Utenriksdepartementets strenge regelverk sier at Norge ikke skal eksportere eller selge materiell eller tjenester til private aktører som kan komme til å bevæpne dem og tilby sikkerhetstjenester i konfliktområder.
• Verken Forsvaret eller Utenriksdepartementet kontrollerte bakgrunnen til kjøperne før fartøyene ble solgt.
LES OGSÅ:
• Norske krigsskip havnet i Nigeria
• Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (pluss)
• Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
• Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
• Støre legger ansvare på britiske myndigheter
• Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
• Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert
• Nå seiler også KNM «Horten» uten flagg og registrering
• Solgte kystvaktskip til omstridt sør-afrikansk våpeneksportør
• Støre mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk
• - Nå må Børge Brende på banen
• Kontrollkomiteen vil granske Forsvarets båtsalg
• Han fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya
• Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria
