Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Forsvarets båtsalg totalslaktes i hemmelig rapport

Beskriver en rekke mulige lovbrudd.

SLAKT: Ettter det Dagbladet erfarer, blir Forsvarets salg av marinefartøy til paramilitære aktører i Vest-Afrika totaltslaket i en granskningsrapport som forsvarsminister Ine Søreide Eriksen har lagt lokk på. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
SLAKT: Ettter det Dagbladet erfarer, blir Forsvarets salg av marinefartøy til paramilitære aktører i Vest-Afrika totaltslaket i en granskningsrapport som forsvarsminister Ine Søreide Eriksen har lagt lokk på. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Verken forsvarsledelsen, Forsvarsdepartementet, eller forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) selv, vet hva det norske kystvaktskipet KV «Titran» ble solgt for, da det for et år siden havnet hos paramilitære i Nigeria via en våpenhandler i Sør-Afrika

Det kommer fram i den hemmelige granskningsrapporten utarbeidet av revisjonsselskapet PricewaterhouseCoopers (PwC), som følge av Dagbladets avsløringer om de såkalte Nigeria-båtene

Årsaken er at Forsvarets mekler, Norsk Megling & Auksjon (NMA), nekter å opplyse hva de solgte skipet for. I granskningsrapporten begrunnes dette med at de anser salgssummen som en «forretningshemmelighet».

Saken ha vært under full gransking både internt og eksternt siden Dagbladet i juli avslørte hvordan Forsvaret solgte det 33 meter lange kystvaktfartøyet til afrikanske våpenhandlere like før jul i 2013.

Les også: Stortinget ber forsvarsministeren droppe hemmelighold

Slakter Forsvaret Dagbladet er av flere uavhengige kilder blitt gjort kjent med innholdet i den hemmelige granskningsrapporten som PwC leverte Forsvaret 31. oktober. Den slakter Forsvarets håndtering av fartøysalgene, og beskriver en lang rekke kritikkverdige forhold og mangelfulle rutiner: Avhending og salg av militære fartøy for langt over 100 millioner kroner er gjort uten tilstrekkelig kompetanse, kontrollrutiner, fullmaktsstrukturer eller dokumentasjon.

I rapporten er det et eget kapittel viet til salget av KV «Titran», som skjedde etter at Søreide overtok Forsvarsdepartementet. Som Dagbladet tidligere har avslørt, ble kystvaktskipet solgt uten kjøpskontrakt og uten noen form for eksportkontroll til den sørafrikanske krigsskipseksportøren Nautic Africa i desember 2013.

Mulige lovbrudd Nautic Africa eies av Afrikas største private våpenhandler, sørafrikaneren Ivor Ichikowitz og hans Paramount Group. De var bare et mellomledd for den egentlige kjøperen, det nigerianske sikkerhetsselskapet Omak Maritime. Både Forsvaret og meklerfirmaet Norsk Megling & Auksjon (NMA), som bisto salget, kjente til dette. Som Dagbladet tidligere har avslørt, inviterte Forsvaret Omak Maritime til Horten for å overta skipet.

Tolldeklarasjonen er derimot utstedt til det engelske stråselskapet CAS Global, selv om båtene aldri ble sendt til England. Det finnes ingen kjøpekontrakt for salget, og meklingsfirmaet holder kjøpesummen hemmelig.

Etter det Dagbladet kjenner til, peker granskerne i PwC på at man i denne prosessen kan ha brutt både eksportkontrolloven, eksportkontrollforskriften og tolloven. Dette er lovverk med strafferammer på henholdsvis seks måneders fengsel og fem års fengsel.

Hemmelig salgssum Granskningsrapporten fra PwC beskriver også et samrøre mellom Forsvaret og meklerfirmaet NMA som de mener det er grunn til å granske enda nærmere. Blant annet anser meklerfirmaet seg selv som både mekler og kjøper av båten - noe PwC-granskerne påpeker er høyst ureglementært og samtidig ikke finnes noen dokumentasjon på.

BÅTSKANDALE: 14. juli 2014 avslørte Dagbladet en rekke uklare omstendigheter rundt salget av det norske kystvaktskipet KV Titran, som i dag utfører væpnede sikkerhetsoppdrag i Nigeria. Faksimile: Dagbladet 14. juli 2014
BÅTSKANDALE: 14. juli 2014 avslørte Dagbladet en rekke uklare omstendigheter rundt salget av det norske kystvaktskipet KV Titran, som i dag utfører væpnede sikkerhetsoppdrag i Nigeria. Faksimile: Dagbladet 14. juli 2014 Vis mer

Så tidlig som i 2011 fikk meklingsfirmaet i oppdrag å bistå Forsvaret med salget av KV «Titran», der de skulle få åtte prosent av salgssummen i meklingshonorar. Tre år seinere skrev Forsvaret ny kontrakt med meklingsfirmaet. I denne skal plutselig NMA få alt en potensiell kjøper er villig til å betale for båten, utover en million euro, den gangen 8,3 millioner kroner, som Forsvaret skulle ha. Slik Dagbladet har forstår, framkommer det i granskningsrapporten at meklerne på et tidligere tidspunkt ble tilbudt 1,5 millioner euro for båten, nærmere 13 millioner kroner.

Men da båten til slutt ble solgt, ble hele kjøpesummen satt inn på klientkontoen til styrelederen i meklingsfirmaet. De betalte Forsvaret minimumssummen på 8,3 millioner kroner, men oppga aldri hva skipet faktisk ble solgt for. Det nekter de fortsatt å gjøre, selv om de jobbet på oppdrag for forsvaret.

I rapporten konkluderes det med at det er grunn til å tro at selskapet har fått en unormalt høy provisjon. Les mer, og se kontraktene i denne saken.

Nekter å røpe salgssummen Styreleder Cato Helstrøm i Norsk Megling og Auksjon bekrefter overfor Dagbladet at selskapet holder salgssummen hemmelig - også overfor norsk myndigheter. Granskerne mener meklerhusets kan  ha brutt eksportkontrollloven, som slår fast at: «Enhver plikter å gi departementet (...) de opplysninger som kreves for å kontrollere at bestemmelsene i loven (...) blir fulgt.» Til dette sier Helstrøm: -

- Jeg er advokat, og dette er penger som har gått inn på min klientkonto. Det følger av norsk lov og advokatforskriften at vi ikke har noen opplysningsplikt om disse transaksjonene. Det har blitt tatt opp med kjøperen, som ikke vil at dette skal offentliggjøres, sier styreleder i NMA, Cato Helstrøm, til Dagbladet.

Han avviser at de skal ha gjort noe ulovlig i forbindelse med salgene.

- Vi har vel avhendet over ti fartøy for Forsvaret, og det har ikke vært noe problemer med dette. Vi mener vi ikke har gjort noe feil fra vår side. Forsvaret har visst hvordan dette foregikk. Det er også andre regler her, som regelverket om hvitvasking av penger, som også er fulgt til punkt og prikke. Hva båtene er blitt brukt til, har ingenting med NMA å gjøre. Det må Forsvaret selv svare for. Jeg vil ikke si noe mer om dette nå.

Holdes hemmelig Verken Forsvaret, Forsvarsdepartementet, Utenriksdepartementet eller Tollvesenet har til nå tatt noen rettslige skritt for å få mistanken om lovbrudd etterforsket.

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide nekter å offentliggjøre granskningsrapporten fra PwC. Hun har vært i hardt vær grunnet flere uklare svar til Stortingets kontroll og konstitusjonskomite i saken. Alle partiene i komiteen har vært kritiske til håndteringen av saken, der stadig nye opplysninger i Dagbladets avsløringer har vært i strid med hva ministeren selv har opplyst om. Fredag skulle hun sammen med utenriksminister Børge Brende og fire tidligere statsråder møte til kontrollhøring i Stortinget. Men i går ba hun om mer tid til å granske salget, og fikk høringen utsatt til denne er gjennomført.

Nå skal PwC i gang med en ny gransking bare to måneder etter at de avsluttet den forrige. Forsvarsdepartementet bekrefter at et hovedtema for granskningen blir salget av KV «Titran» og rollen til Norsk Megling & Auksjon.

TOLLET TIL ENGLAND: Selv om kystvaktskipet Titran ble solgt til en sørafrikansk våpenhandler, som sendte det rett til et nigeriansk sikkerhetsselskap, står det i tolldeklarasjonen at det skal til et engelsk selskap. I tillegg oppgir den verdien på båten til å være minimumssummen Forsvaret skulle ha. Hva den faktisk ble solgt for, holder meklingsfirmaet hemmelig.
TOLLET TIL ENGLAND: Selv om kystvaktskipet Titran ble solgt til en sørafrikansk våpenhandler, som sendte det rett til et nigeriansk sikkerhetsselskap, står det i tolldeklarasjonen at det skal til et engelsk selskap. I tillegg oppgir den verdien på båten til å være minimumssummen Forsvaret skulle ha. Hva den faktisk ble solgt for, holder meklingsfirmaet hemmelig. Vis mer

- De undersøkelsene som så langt er gjort, ga oss ikke utfyllende svar. Derfor utlyste vi et anbud på ytterligere granskning, og det oppdraget ble gitt PwC, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide til Dagbladet, via en kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsdepartementet.

- Det er viktig for meg å understreke at jeg i korrespondansen med komiteen gjennom høsten flere ganger har sagt at vi ser svært alvorlig på saken, og at vi fortløpende vurderer behovet for ytterligere undersøkelser - og at det er det som har blitt gjort og gjøres, sier hun.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

Les alle sakene om Nigeria-båtene